2010-02-02

phuket

Nu är vi hemma igen efter att ha tillbringat 2 fantastiska veckor i Thailand. Egentligen har vi varit hemma snart 2 veckor redan, men har inte orkat skriva något om resan i bloggen. Nu när jag inte orkar gå ut och skotta snö har jag bra med tid att skriva nåt smått...

Resan var alltså fantastisk! 2 veckor i värme och sol gör under, vi behövde verkligen semester båda två! Jag glömde bort allt som hade med arbete att göra, tänkte inte alls på arbetssaker utan njöt bara av semestern. Men när vi sedan kom hem kändes det riktigt skönt att få arbeta igen, jag hade massor av arbetsmotivation och var hur ivrig som helst! Hoppas denna iver inte tar slut alltför hastigt...

Jag rekommenderar varmt Phuket för alla som tycker om värme och sol, har aldrig tidigare upplevt sådan tropisk värme som där. Inte ens på kvällen eller natten kunde man ha långa byxor eller långärmade tröjor på sig, det var så fuktigt och varmt hela tiden. När man åker till Phuket finns där 3 olika "områden" man kan bo på; Kata Beach, Karon Beach och Patong Beach. Vi bodde på Karon Beach-området och dit skulle jag gärna resa igen. Patong Beach var ganska stort och där fanns massor med stora shoppingcentrum och restauranger och barer. Men det var lite för fartfullt för mig, jag skulle inte njuta lika mycket av semestern på ett så fartfullt ställe. Det var roligt att åka dit någon kväll och dricka några öl, men på dagarna var det bättre att slöa på den otroligt vackra och långa sandstranden Karon Beach. Kata Beach är något mindre än Karon och lite lugnare, där finns inte lika många restauranger och barer och stranden är lite mindre.

Och om man åker till Thailand skall man absolut åka på någon båtresa och utforska alla vackra öar som finns där. Vi åkte på en båtresa en söndag och fick se stranden där "The Beach" filmen inspelades (bilden här under är tagen därifrån), snorkla bland otroligt vackra fiskar, åka till Phi Phi-öarna och se hur bra byborna återhämtat sig från tsunamin, ligga på vackra stränder och sola. Underbart!
























































Så här galna såg vi ut när vi snorklade! Det var förresten första gången i mitt liv som jag snorklade och det var inte alls lätt. Jag var envis och krånglig som ett litet barn! Jag har ju aldrig lärt mig att dyka, har haft en konstig rädsla för att sätta huvudet under vatten och därför har jag aldrig velat lära mig att dyka och har aldrig trivts i vatten. Tidigare när jag varit tvungen att använda glasögon eller kontaktlinser har jag inte heller kunnat simma ordentligt eftersom jag har så dålig syn utan glasögon, så jag har alltid varit halvblind när jag gått och simmat. Nu var det så lätt att gå och simma när mina ögon opererats, det är en så otrolig känsla att kunna göra samma saker som alla andra! En så liten sak som att simma kan kännas så nytt och härligt! Det tog säkert en hel timme för Janne att lära mig att snorkla, jag hade så svårt att lita på att jag inte sjunker under vattnet när jag simmar med ansiktet ner mot vattnet. Jag litade inte alls på att jag hålls på ytan och fick till att börja med alltid panik när jag skulle sätta ansiktet under vattenytan. Men sakta men säkert lärde jag mig och det kändes så härligt att övervinna en livslång rädslan!

En dag åkte vi också på elefantridning. Jag var överraskad över hur högt upp man satt på elefanten och jag var till och med lite rädd till först, även om jag varit många gånger på hästryggen under mitt liv. Det gungade så mycket och kändes osäkert om man hålls på elefantryggen, därför var jag så nervös till först. Men efter en stund blev man van med att det gungade så mycket och kunde slappna av lite.
















































Men det var en mycket lyckad resa på alla sätt och vis! Orkar inte skriva mer denna gång men jag laddar upp mera bilder och skriver mera imorgon...

Inga kommentarer: