2010-02-06

jag hör röster...

Jag brukar skriva ganska mycket om arbetsrelaterade saker här på min blogg och de flesta vet vid det här laget att jag jobbar på ambulansen här i Lohtaja. Men jag har aldrig berättat hurudant arbete det egentligen är på kvällarna och helgerna, hur det går till i praktiken alltså. Alltså, vi sitter på brandstationen bara från 8-16 på vardagarna, men sedan på kvällarna och nätterna sitter vi hemma och dejourerar. Hur går det då till när vi hamnar på en utryckning? Jo, enkelt. Vi är gifta med Virve-telefonen. Kan inte ens gå på toa utan den! ;)


















Denna telefon är lite som en walkietalkie...nödcentralen skickar ett larm till telefonen när vi måste åka nånstans. Vi får ett textmeddelande (och man kan inte missa meddelandet, så pass högt ljud har det!) och samtidigt "talar" nödcentralen med oss och berättar hurudant larm det är frågan om, vilken prioritet det är (alltså hur brådskandet är det) och vart vi ska åka. Sedan har vi i princip 15 min tid på oss att ta oss till brandstationen och åka iväg, men i verkligheten tar det oftast högst 5 min för oss att åka iväg. I denna telefon hör man hela tiden hur olika enheter (alltså olika ambulanser) i Österbotten får utryckningar och pratar med nödcentralen. Så när man dejourerar hemma har man äran att lyssna till en massa prat nu som då. Så när man är ledig från jobbet känns det så galet ibland, när man plötsligt hör ljud som påminner ljud från Virve-telefonen. Man är så van med att lyssna på pratet som hörs i telefonen att man ibland tror sig höra samma ljud även när man är ledig från jobbet...Knasigt.

Så denna helg har jag äran att dejourera här hemma, vilket innebär att sitta med Virve-telefonen brevid sig hela tiden och vid behov åka på "keikkor". Jag har dock varit ganska duktig idag; har diskat, tvättat kläder, städat gubbens klädskåp, dammsugit...inte illa eller hur?! Men vår lilla Lyyli har bara tagit det lugnt hela dagen...här är lite bildbevis på hur vår sötnos fördriver tiden!


2 kommentarer:

Hannah sa...

Jaa, ni har o 15min lähtövalmius. That sucks. Egentligen borde ni int start nå före he ha gått 15min. Så kanske päättäjät nångång sku förstå hu sjukt he e me att göra didä 15min kontrakten. Men int har man säkert pokkaa o göra de, speciellt om de e en 700A.

De finns förresten en FB-grupp angående dähä saken: http://www.facebook.com/#!/group.php?gid=285406575666&ref=ts

:)

Ha ni förresten en ele två ambulans i bruk? Ja minns att he fanns en LO192 då på gamla goda tiden nångång.

Johanna ("Jusu") sa...

vi har 2 pambulanser...men de heter int LO191 och LO192 längre, utan de e K691 och K692 nufötide...nu då vi alla är en del av stora kokkola! :) men he kan händ att K692:an förändras ti K591 i mars, fö vår andra bil kör int längre bara patient "siirtoja" utan den hamnar ti kälviä nu då kälviäs egen ambulans for till kokkola. Så vi hamnar och dejourer i kälviä några dygn i månaden snart. Mycket förändringar på gång allstans... :)

He e faktiskt lite skit de här me 15 min lähtövalmius, de sko va mycket bättre fö alla (patienterna och arbetarna!) om de sko va välitön lähtövalmius. Då sko man ju få hel lön fö hela dygnet och int leva på den lilla ersättning man får fö dejourering.