2010-02-07

Lille Prinsen


Här kommer igen ett boktips. Världens bästa bok kort sagt! Det är allt ni behöver veta. Läs den! Läs den! Läs den!

Lille Prinsen, skriven av Antoine de Saint-Exupéry.


Okej, något smått kan jag väl skriva om den. Lille Prinsen är en roman från 1943. Boken har sålt i 50 miljoner exemplar över hela världen och är översatt på 160 språk. Den ser ut som en barnbok, men den fungerar lika bra för vuxna som för barn. Boken är kort och innehåller mycket bilder, så därför gillar barnen den säkert. Men för vuxna är det texten, själva berättelsen, som är det viktiga. Vuxna förstår sig på alla visdomar som boken har att erbjuda. Den är en vacker, poetisk, filosofisk berättelse där alla frågorna om liv och död, kärlek och vänskap ställs.

Antoine de Saint-Exupéry var en fransk flygkapten som fick inspiration till sina berättelsen från sitt eget liv. Lille Prinsen har tydliga inslag av den flygkraschen som Antoine själv råkade ut för, kraschen där han och hans andrepilot hamnade övergivna i Sahara i flera dygn. I denna berättelse tvingas en pilot nödlanda med sitt plan i öknen och medan han försöker bygga sitt plan dyker Lille Prinsen upp. Han kommer från en liten planet som heter B612 och han berättar för piloten om sin resa bland himlakropparna och om alla människor han träffat under sin resa.

Jag har läst denna bok sååååå många gånger och varje gång berör den mig lika mycket. Den får mig att le och den får mig att gråta några tårar. Är och kommer alltid att förbli min absolut största, number one favoritbok!

Inga kommentarer: