2010-02-21

Morgonträning!!

Tog lite modell från www.bodyrock.tv (fortfarande alldeles beroende av denna sida!!) och körde ett kort men mycket effektivt träningspass imorse. Tänkte beskriva det hastigt och lustigt ifall någon vill ha lite inspis...

Jag började med ca.5 min uppvärmning, hoppade bara runt lite och stretchade och värmde upp musklerna. Sedan började jag själva träningen som i sin helhet bara tog ca.20 minuter.

1. Först hoppade jag hopprep på en fot, 60 hopp totalt, 30 på vänster och 30 på höger fot. Efter hoppandet gjorde jag 10 armhävningar. Sedan gjorde jag samma sak på nytt, alltså hoppade hopprep på en fot 60 gånger totalt och sedan 10 armhävningar.
2. För nästa övning satte jag en stol mot väggen. Först hoppade jag jämnfota upp på stolen, sedan gjorde jag 5 utfallssteg med knälyft med vänster fot och sedan 5 med höger. Sedan steg jag ner från stolen och började från början, alltså hoppa upp på stolen och gör totalt 10 knälyft. Jag upprepade denna övning 6 gånger totalt.
(För er som inte vet vad knälyft är, här nedan syns en bild på det...när jag stod uppe på stolen lyfte jag helt enkelt först upp höger fot och sträckte sedan ned den så att tårna rörde vid marken, sedan drog jag upp knät igen...)









3. 10 armhävningar igen.
4. Sedan gjorde jag 30 hopputfall.





















5. Istället för vanliga armhävningar drog jag istället en lite mer jobbig variant av dem. Jag satte en stol mot väggen igen. Sedan satte jag fötterna på stolen och lutade händerna mot marken. Sedan lyfte jag ena foten upp i luften och gjorde 10 st armhävningar. Svårt att beskriva, men ungefär så här ser de ut, förutom att man använder en stol istället för en boll och håller ena foten upp i luften.








6. Slutligen gjorde jag 50 sit ups.

När jag gjort alla dessa övningar började jag om från början och körde hela passet igen. Det tog som sagt inte så lång tid att ta sig genom dessa övningar, men jag tyckte de var effektiva och fick åtminstone mig att svettas ordentligt!

1 kommentar:

Nina sa...

Hej
Jag försöker samla alla som gillar bodyrock och kommer ifrån Sverige i en egen facebook grupp. Gå gärna med.
Hälsningar Nina