2012-10-31

julstämning!

Japp, här kommer inlägget som vissa läsare älskar, andra hatar!

Jag hör nämligen till de människor som fick julstämning redan nu i oktober när första snön föll! Och det har aldrig tidigare hänt! I flera år har jag saknat julstämning, har inte varit så värst intresserad över hela julhelgen...jag har i flera år jobbat under julhelgen (en av nackdelarna med skiftesarbete) och på något sätt har det tagit glädjen från julfirandet. Julen har i flera år varit en stressande helg, när man borde hinna jobba och under några lediga timmar på dygnet hinna besöka hemmet i Öja och samtidigt borde man också hinna fira julen här i Lochteå och så kommer man hem till sin egen lägenhet sent på kvällen och somnar direkt av utmattning...inte en sådan jul som man riktigt njuter av! Visst är stämningen på julen alltid ganska mysig och det är roligt att umgås med familjen och äta gott, men man borde också hinna njuta av lugnet och inte stressa så mycket. Så i flera år har jag hört till de människor som hatar när man börjar spela julmusik i affärerna redan i november och folk pyntar huset med julbelysning redan i november!



Men i år är det annorlunda. Jag har redan bakat jultårtor, jag har köpt och läst en jultidning, jag har hunnit köpa några julklappar redan nu och ser såååå fram emot julen! Det beror på att jag i år får vara ledig från jobbet heeeela julen, eftersom jag är mammaledig. Jag får vara hemma och njuta av julen och hinner besöka familj och vänner. Det är vår första jul med vår lilla baby, vår första jul med vår alldeles egen lilla familj. Babyn kommer inte att minnas nåt av sin första jul, men för oss föräldrar kommer den här julen att vara alldeles speciell! En jul vi säkert aldrig glömmer! Dessutom är det vår första jul i vårt alldeles eget hem, ljuvligt!

Nu förstår jag varför folk säger att julen känns som jul först när man har egna barn. Det är något speciellt med känslan att få fira jul med sin egen familj, sitt eget barn. Även om vår lilla baby kommer att vara bara ca.1,5 månad gammal denna jul, så ser jag redan nu fram emot julen flera år framåt! Barnens iver och glädje på julen, vad jag längtar efter det! Att få pynta hemmet inför julen tillsammans med mitt barn, att klä julgranen, jag längtar så efter allt som har med julen att göra!!! Så jag tänker inte be om ursäkt för att jag längtar efter julen redan nu i slutet av oktober, även om jag vet att det finns många som hatar allt detta stohej kring julen, jag har en bra förklarning till min iver! :)


Inga kommentarer: