2012-10-29

Yessssss!!!!

Den här känslan alltså!! När man ställer sig på vågen och rådgivningstanten tittar nyfiket brevid...och när vågen för första gången på typ 9 månader visar samma siffra som för en vecka sedan!!! Viktuppgång senaste veckan alltså 0 kg!!! Jippiiii! Som jag väntat på att vikten skall sluta gå upp hela tiden!! Jag har ju gått upp i vikt totalt 16 kg (!!!) hittills under graviditeten, och speciellt nu i slutet av graviditeten när jag fått så mycket svullnad, så det börjar räcka nu! Vill inte gå upp mera i vikt! Känner mig redan nu som världens största och klumpigaste gravida kvinna, så jag är extremt tacksam om vikten slutar gå upp nu! :)

Annars var allt ok med mig och babyn. Hb har stigit och är nu 135, bra så. Babyn ligger lågt, inte riktigt fixerad än men vi behöver i alla fall inte vara oroliga fast vattnet skulle gå, vi behöver inte åka med ambulans till sjukhuset eftersom babyn redan nu ligger så lågt ner med huvudet. Men ännu längre ner skulle han/hon få sjunka och rådgivningstanten gissade att vi kommer nog att träffas ännu nästa vecka, att jag knappast kommer att föda ännu eftersom magen är ganska "högt" och har inte sjunkit så mycket. Blodtrycket var lite högt, så som det varit hela tiden, men inget protein i urinet så vi tror inte att det är frågan om graviditetsförgiftning. Blodtrycket var 140/90, så det är ännu ok, det borde stiga ännu mer om det vore frågan om nå sånt.

Inga speciell symtom har jag just nu. Inga sjuka sammandragningar än så länge. Visst har jag riktigt svåra smärtor från och till varje dag, som gör att jag inte ens kan röra på mig när jag känner av dem, men jag tror inte att det är frågan om sammandragningar utan tror att det beror på att barnet trycker huvudet så lågt ner och det gör ont i bäckenet. Lite illamående har jag varit flera dagar nu och halsbränna har jag ibland. Men inga symtom som klart skulle tyda på att jag snart skall föda, jag tror också att det kommer att gå ganska länge ännu. När min mor var gravid första gången satte de igång förlossningen när inget började hända och i hennes andra graviditet gick förlossningen också några dagar över b.f. Så med stor sannolikhet kommer vi också att gå långt över b.f. Men det finns dock en liten risk att de sätter igång förlossningen, det får vi se nästa vecka när jag antagligen hamnar på en ny kontroll till mödrapolin. Vår baby tycks vara ganska stor och jag är ju själv ganska liten och kort, så därför måste de kontrollera hur stor babyn är nästa vecka, så att babyn inte är för stor för mig att föda.

Men det var allt jag hade att skriva idag!

1 kommentar:

Linn sa...

Jag förstår absolut att du inte vill gå upp mera. Jag gick upp 14 kg ungefär och kände mig ENORM. Men som tur så är ju mycket svullnad som försvinner mer eller mindre genast efter förlossningen. Jag steg faktiskt på vågen på bb för nyfikenhetens skull och hade gått ner 8kg två dagar efter förlossningen! Det kändes nog häftigt att plötsligt inte ha en mage som var i vägen hela tiden, hur smidigt man kunde röra sig, även om det förstås tog ett tag före kroppen började kännas någolunda normal. Kämpa den sista tiden och lycka till då det är dags! :)