2012-10-15

hunden och vagnen

Idag har jag och Dana tränat på att gå utomhus med barnvagnen! Känns lite knasigt att gå med en tom barnvagn och stor mage, andra människor som ser mig tror säkert jag är lite galen, men men...med en stor hund som Dana så måste man träna lite på förhand, så att allt inte är nytt för henne sedan när babyn föds! Till min stora överraskning gick Dana riktigt fint brevid vagnen, hon var inte alls rädd för vagnen och förstod ganska fort att hon inte får gå framför vagnen, utan måste gå snällt bakom vagnen, vid min sida. Jag tror t.o.m att det är lättare att gå med barnvagnen än utan den, eftersom Dana normalt går så dåligt i koppel och drar hela tiden (har inte riktigt orkat skola henne tillräckligt bra) men nu när vagnen var "i vägen" så kunde hon inte dra hela tiden och var mycket lugnare. Så det finns nog hopp att det skall fungera bra med en stor hund och liten beebis!

Vi har nog på allvar funderat om vi är tvugna att ge bort Dana till någon som har mera tid att skola henne, speciellt nu när hon under slutet av graviditeten blivit så väldigt överbeskyddande över mig och även "attackerat" en främling (låter mycket värre än det var i verkligheten, men kort och gott så sprang hon ikapp en främling som kom emot oss i skogen och började skälla helt galet och hoppa mot denna person och betedde sig väldigt aggressivt...). Dessutom är hon ibland väldigt misstänksam mot främmande människor numera, vilket är lite konstigt eftersom hon var så människokär när hon var yngre och ville hälsa på alla som kom emot oss. Men vi har nu bestämt oss för att inte ge upp ännu. Vi hoppas att flytten till ett större hus gör henne mindre rastlös, då får hon en stor gård att springa och busa på. Och när jag återhämtat mig från förlossningen kan jag ju gå längre promenader med henne än vad jag har kunnat göra nu under graviditeten, när jag haft så mycket sammandragningar och smärtor. Dessutom skall vi satsa mera på hennes skolning nu dessa sista veckor innan förlossningen och speciellt sedan när barnet föds. Nya regler och mera skolning och mera aktivitet åt hunden borde underlätta vår vardag och minska problemen. Ifall nya problem uppstår och ifall hon beter sig aggressivt mot babyn, så då måste vi förstås ge upp, för det accepterar jag inte alls. Hundar får inte bege sig aggressivt mot sina familjemedlemmar, så är det bara! Men jag tror nog att allt kommer att ordna sig, bara vi beter oss som bättre flockledare och bara Dana är mindre uttråkad.


Så här rund och glad var jag några dagar sedan, vecka 36+4. Det närmar sig, snart är lillen här!!! :)

Inga kommentarer: