2012-10-10

magen i vecka 36+1

Tiden går så fort nu! Nu är jag redan i vecka 37 (36+1) och babyn kan i princip komma ut när som helst! Magen börjar också kännas ganska stor i det här skedet...



Lite trubbel har vi haft den här veckan...igen! I måndags var jag till rådgivningen och jag hade lite protein i urinet. Dessutom har jag fått ganska mycket svullnad i händerna och benen + blodtrycket är lite för högt. Blodtrycket har ju varit ganska högt under hela graviditeten, men nu skulle det inte få stiga mer. Man misstänker alltså att jag eventuellt har mild graviditetsförgiftning. Så nu måste jag försöka ta det lugnt, vila mycket och mäta blodtrycket flera gånger i dagen. på tisdagen har vi tid till mödrapolin igen, så då blir vi kanske lite klokare. Nu är jag förstås bara orolig att jag blir tvungen att ligga på sjukhuset de här sista veckorna och det skulle jag inte alls ha lust med!

En annan stor nyhet är att vi har blivit husägare!! Vi köpte ett hus här i "centrum" av Lohtaja, ett gammalt hus som är byggt år 1980, men är renoverat år 2004 och ser riktigt bra ut. Visst vill vi renovera lite, riva tapeter och eventuellt byta golvet till nytt, men allt sånt får vi vänta med tills våren. Vi får flytta in i huset nångång kring 9-10.11, så eventuellt hinner vi alltså flytta före förlossningen men det kan också hända att jag hinner föda innan dess och då flyttar vi sen när vi hinner och kan. Jag har packat en hel del saker redan och vår lilla lägenhet är nu ett kaos av flyttlådor och saker överallt, men så här får det lov att vara en månad eller två. Huvudsaken är att vi fick huset och får fira julafton i vårt alldeles eget hus. Huset är ca.120 m2 stort 1-våningshus med en stor gård. 3 sovrum finns där och en super fin bastu+spisrum. Jag ser så fram emot att få flytta dit, är så trött på vår lilla hyreslägenhet! Visst är vår trea ganska rymlig, men den känns trots allt ganska liten med vår stora hund. Dessutom är den här lägenheten hela tiden så fuktig och luften är så dålig, näsan är hela tiden stockad och jag har till och med hittat lite mögel i ett hörn av vardagsrummet...hälsosamt att bo här alltså!
Vi kommer ju inte att kunna bo i detta hus resten av vårt liv, eftersom Janne inom några år kommer att börja jobba heltid på sina föräldrars bondgård och då måste vi (eller då får vi) flytta närmare bondgården, så i något skede är vi tvugna att bygga ett hus nära bondgården. Men nu får vi bo några år i lugn och ro i ett eget hus och behöver inte "kasta bort" pengar till hyra, mycket smartare att betala eget huslån än hyra. Nu har vi inte heller så bråttom med att bygga eget hus, annars hade vi varit tvugna att börja bygga hus redan nästa vår eller höst, eftersom vår hyreslägenhet fort skulle ha börjat kännas för liten. Så det kommer att bli härligt att få flytta till vårt alldeles egna hem med vår lilla baby. Det skulle ha känts hemskt att bo med en liten baby i denna fuktiga, ohälsosamma lägenhet!
Så det här är senaste nytt här hos oss, nu skall jag vila lite igen!

Inga kommentarer: