2012-06-29

vila i frid...

...kära MommoFammo.


Jag känner så stor respekt för denna starka kvinna. Jag hoppas att jag kunde vara lika stark och klok som hon när jag blir äldre, att jag alltid skulle kunna vara lika glad och tacksam. Vilket liv hon levt, så mycket som hon hunnit uppleva! Vi unga vuxna idag har ingen aning om vilket liv dessa tappra åldringar levt, hur de kämpat för vårt land och hur mycket de jobbat för självständigheten. Så mycket vi tar för givet!

Kommer främst ihåg hur jag och min kusin sprang runt omkring på MommoFammos gård när vi var små, hur vi väntade på att få lakrits"pipor" av henne...att få äta MommoFammos goda, nybakade bullar och dricka hemgjord jordgubbssaft...hur gott och uppfriskande det smakade med farmors saft och glass när vi som unga flickor "sommarjobbade" på jordgubbslandet och farmor överraskade oss med dessa godsaker...hur jag varje jul sparade farmors gåva till sist, öppnade den sist av alla för jag visste att där väntade något underbart och varmt...hur mycket jag uppskattade farmors stickade yllesockor, använder dem dagligen och de är så fina och varma och speciella...hur jag harmas att jag aldrig tackade farmor tillräckligt för alla dessa gåvor, hon borde ha fått veta hur barnbarnen uppskattade dem...hur jag kommer att sakna alla sommarfester som släkten brukade ordna nästan varje augusti, på farmors födelsedag...hur jag kommer att sakna farmors morsdags- och juldagskaffe för släkten...så mycket jag kommer att sakna...men kanske mest av allt det att hon höll släkten ihop, hur alla samlades till farmors, lugnet och gemenskapen som kändes vid farmors...

De senaste veckorna var alldeles för tunga för farmor. Jag kände en liten lättnad igår jag hörde att farmor sluppit till himlen, till änglarna och farfar som väntat på henne...hon blev äntligen smärtfri, slapp bort från sjukhussängen och svagheten...farmor var en stark kvinna, det som farmor var de senaste veckorna innan hon dog var inte likt farmor...jag vet att hon har det bättre nu och det tröstar mig, trots sorgen...men farmor sade ofta: glöm aldrig...och det kommer vi farmor aldrig att göra, vi glömmer aldrig din historia, allt det som du upplevt och all din visdom, vi glömmer dig aldrig MommoFammo.

Inga kommentarer: