2012-06-19

gårdagens ultraljud...

...var en underbar och rörande upplevelse!!
Som tur var allt bra med lillplutten i magen! Babyn växer och mår bra och allt såg bra ut!
Så nu kan jag äntligen pusta ut, känns det som. Nu börjar jag faktiskt tro att vi kommer att få se vår lillplutt i november! Hittills har jag inte riktigt vågat tro att det kan vara sant, att vi faktiskt kommer att få en egen liten baby. Nu börjar jag tro att det är sant, att vi förtjänar den här lyckan. Nu kanske jag vågar börja njuta av graviditeten på riktigt och se lite ljusare på framtiden. Hittills har jag mest oroat mig och av någon konstig orsak inte kunnat tro att allt faktiskt kommer att gå bra.
Men att få se lillplutten sprattla i magen och slå kullerbyttor kändes så fantastiskt!
Lillplutten hade så mycket fart hela tiden att det var svårt att få "fina" bilder på honom/henne, men här får ni en bild som ser lite knasig ut...



Där ligger babyn och sträcker ut sig...benen ser helt löjligt långa ut och babyn tyckte tydligen väldigt mycket om att riktigt pressa ryggen mot magen med hjälp av fötterna, inte så konstigt att jag ofta känner att magen stramar till... :)
Efter ultraljudsundersökningen fick jag också träffa doktorn på mödrapolin. Hon undersökte mig lite noggrannare och nu är jag sjukskriven ännu två veckor och sedan blir det en ny kontroll på mödrapolin. Jag kan försöka förklara vad som hänt i min kropp hittills, men ni får ursäkta att det blir mycket blandspråk, eftersom jag bara vet vad allt kallas på finska. Hur som helst, läkaren ultrade livmoderhalsen och konstaterade att den inte blivit kortare ännu, som tur, även om jag haft så mycket sammandragningar. Men läkaren såg att halsen öppnats litegrann mot "slutet", där inne var livmoderhalsen börjar så hade inga förändringar skett. Läkaren förklarade att det är viktigare att man inte öppnas där "inne", men förstås är det inte bra om man börjar öppnas mot "utgången". Det där låter super konstigt, eftersom jag inte kan förklara bättre på svenska. Men i alla fall har sammandragningarna orsakat lite förändringar och det betyder att jag inte får jobba, utan måste ta det lugnt och vila mycket. Behöver som tur inte enbart ligga i sängen hela tiden, utan får nog röra på mig, men måste vara försiktig och inte anstränga mig för mycket och inte bära något tungt. Jag kommer nog att ta det väldigt lugnt nu, för jag vill ju att lillplutten ska må bra i magen och inte komma ut för tidigt!

Nu vågar jag också berätta att jag redan hunnit köpa några saker till babyn och det blivande barnrummet. Jag har gjort några fantastiska fynd på huuto.net!! Jag har köpt en begagnad spjälsäng för bara 42 euro (Ikeas Hensvik spjälsäng) och så hittade jag också den perfekta barnvagnen för oss, nämligen Emmaljungas Edge Duo Combi Sport för 420 euro! Spjälsängen ser helt ny ut och barnvagnen var bara några år gammal och super bra! Jag tycker personligen inte att det är någon vits att köpa en helt ny barnvagn och betala ca 900-1000 euro för den, ifall man hittar en sådan vagn som man vill ha begagnad! Vännerna gav många bra tips på hurudan vagnen bör vara för att fungera bra när man bor här på landet och så surfade jag också en hel del på nätet och försökte bli klokare i barnvagnsdjungeln. Jag är super nöjd med vagnen som vi hittade och ser så fram emot att få gå ut med lillplutten med den! 






Har hela tiden haft klart för mig att jag vill ha mycket vitt och grått i barnrummet, eftersom det passar så bra åt både flickor och pojkar, så jag har köpt lite lakan och annat smått och sött till rummet redan nu...jag är lite ivrig! :)

2 kommentarer:

Linn sa...

Härligt! Så skönt att höra att allt är bra. Det är nog otroligt rörande och känslosamt att få se sitt barn på ultraljud. Det blir plötsligt så mycket mera verkligt. Se till att sköta om dig riktigt bra nu och ta det lugnt! Och njuuut förstås :)

Sofia sa...

Fantastiskt att allt är bra med bebisen! :)