2012-06-15

listan..



Här kommer den typiska "nu-är-jag-gravid" listan som är populär på många bloggar...men det är intressant att hålla koll på läget med denna lista och se hur symptomen kan variera under graviditeten...v.19+3 idag.

Halsbränna: Nej, inte alls ännu.
Ryggbesvär: har ju haft en "dålig" rygg redan många år, men under den senaste månaden har ryggen börjat krångla en hel del och nedre delen av ryggen är ofta väldigt sjuk, ibland riktigt strålar det till fötterna och då är det ganska jobbigt att röra på sig
Bäckenbesvär: hmm, smärta där "nere" har jag nog, vet inte riktigt om det beror på att magen växer eller vad...
Muskel och vadkramp: näpp.

Åderbrock:  som tur inte! Hoppas jag inte får det heller!
Nästäppa: Näpp, vanlig snuva dock.
Urinvägsinfektion: En gång har jag ätit antibiotika, eftersom jag ibland har en "bobba" som heter Streptokokki Alfahemolyyttinen i mitt urin...så nu följer läkarna med situationen och jag måste kissa i burken en gång i veckan. Ifall det syns ofta i urinet så måste jag kanske äta antibiotika resten av graviditeten... :(
Känsligt tandkött: Nja, ibland blöder tandköttet lite när jag tvättar tänderna.
Bättre hy och hår: håret är inte lika fett längre, tidigare tvättade jag håret varannan dag, men nu klarar jag mig hur bra som helst tre, ibland t.o.m. fyra, dagar. Huden är ganska likadan som tidigare, inget att klaga på.

Illamående: fy då, det hade jag från vecka 5-16, men nu är det borta!
Viktökning: cirka gurka 2,5 kg hittills. 
Trötthet:  grym trötthet i början av graviditeten, efter att illamåendet lättat så har jag varit lite piggare. Men behöver nog fortfarande mera sömn än vanligt och vissa dagar känner jag mig jätte trött hela dagen, det varierar alltså.                       
Upp och ner i humöret: ja alltså, jag är ju lite adhd annars också, så jag har ganska mycket humörsvängningar normalt också, men graviditeten har inte precis underlättat situationen. Är nog ganska känslig och gråter lätt och ibland är jag så lycklig att jag nästan spricker!
Strimmor på magen: inte ännu, smörjer magen heeeela tiden för att förhoppningsvis slippa dem!
Putande navel: näpp.
Svullnader: Inte alls ännu. 
Yrsel: joo, de senaste två veckorna har jag ganska ofta yrsel, beror väl på att hb:t sjunkit.

Förhöjd kroppstemperatur/svettningar: jodå, normalt brukar jag ha lite över 35, max.36, men under graviditeten har jag hela tiden över 36,5 och ofta t.o.m. lite över 37.
Blodbrist/ järnbrist: jo, hb har sjunkit från 135 till 119 och det märks, eftersom jag ofta känner mig yr och svagare än normalt.

Sammandragningar:  tyvärr så är det mitt största problem just nu, både smärtfria och smärtsamma har jag haft redan nu, speciellt om jag lyfter något tungt eller anstränger mig. På måndag blir det ultraljud och läkarkontroll, få se vad de säger om sammandragningarna.
Sömnproblem: har alltid varit lite dålig på att sova, vaknar väldigt lätt till alla smä ljud. 
Nytt konstigt matbehov: nja, inte egentligen, men nypotatis och stekta korvbitar smakar superbra just nu och det äter jag flera gånger i veckan! :)

Inga kommentarer: