2011-10-26

hundguru

Jag har haft ett halleluja-ögonblick idag! Vet ni hur mycket hjälp man kan få av en hundguru?!?
Låt mig berätta för er. I cirka gurka två månader har jag haft enormt sjuka händer och axlar efter varje promenad med vår hund, eftersom hon dragit så mycket i kopplet. Tänk er då att man plötsligt efter en lektion med hundgurun följande dag kan gå helt normalt med hunden på promenad. Inga sjuka händer, inget massivt drag i kopplet hela tiden. Att kunna gå och njuta av att vara ute i det vackra höstvädret. Att inte behöva gå och fundera på när och hur hunden skall få fnatt nästa gång. Att inte behöva vara orolig för att möta andra hundar, cyklister eller andra föremål i rörelse. Att kunna lite på sig själv, att veta att man har kontroll över sin hund.

Detta var mitt halleluja-moment idag! En normal promenad med hunden! Otroligt! Ni kan inte förstå hur lycklig jag är!

Här sitter jag nu och njuter av mitt kvällsté...och är lycklig, stressfri och nöjd med tillvaron! Detta har inte hänt på väldigt länge. Allt som behövdes var en människa som kan hantera hundar, på RIKTIGT hantera dessa knasbollar! Samt bra redskap, i detta fall ett helstrypande halsband. Dana lärde sig jätte snabbt att gå fint i kopplet med hjälp av detta halsband. Jag var orolig för att hon skulle strypa sig helt med detta halsband, men hon blev fort van och lärde sig att det inte lönar sig att bete sig knasigt och dra i kopplet hela tiden.

Min fina Dana. Vi skall nog fixa det här! Allt som behövdes var lite skolning, för oss båda! Och nu är det jag som är chef igen, härligt! Så livet med en hund behöver inte vara krångligt och svårt, att få hunden att gå fint i kopplet behöver inte kännas hopplöst. Man borde bara förstå att be hundgurun om hjälp, så fort som möjligt. Hunden är lyckligare när hon inte behöver leka chef, ägaren är hundratusentals gånger lyckligare när hon kan gå normalt på promenad med sin hund!

Inga kommentarer: