2010-03-26

vännen är gravid


En av mina bästa vänner meddelade i måndags att hon är gravid. Blev så glad för hennes skull men har fortfarande så svårt att förstå att hon faktiskt är gravid...att hon får ett barn i november, om allt går bra. Nästa vinter när vi umgås med henne har hon ett litet barn att samtidigt ta hand om. Känns så härligt men samtidigt så overkligt!!

Igår kväll hade vi en gemensam bastukväll med brandgossarna från Kälviä, var riktigt roligt! Men när vi badade bastu med flickorna och satt i bubbelpoolen (vadå lyxigt?!?!) kände jag mig för första gången i mitt liv utomstående på ett helt nytt sätt. Två av flickorna var alltså gravida och min tredje arbetskompis har fått sitt första barn ungefär 10 månader sedan. Så flickorna pratade bara om graviditeten och bebisar i allmänhet. Vilket är riktigt intressant, har inte något emot det! Men det kändes så konstigt att sitta där, jag som definitivt inte är gravid och inte har nån erfarenhet av att föda eller uppfostra barn. Kunde inte riktigt delta i diskussionen alls.

Min goda vän som nu är gravid är bara ett år äldre än mig och den andra gravida vännen är ca.4 år yngre än mig. Och min tredje arbetskompis, som redan är mamma, är också ca.3 år yngre än jag. Plötsligt kände jag mig så gammal på nåt sätt, som om jag inte fått något gjort i mitt lilla liv. Känns som om alla springer förbi mig i raserfart, jag bara trampar på stället och kan inte ännu göra allt det som mina vänner gör, nämligen bilda familj, bygga hus m.m. Vet inte om jag egentligen ens vill göra allt det ännu, det är för tidigt för mig och Janne ännu, men ibland undrar jag bara varför jag varit så dum tidigare i mitt liv. Varför kunde inte ödet styra mig hit till Lohtaja lite tidigare? Nu gör jag precis det som jag lovat att inte göra, tittar tillbaka och ångrar mitt förflytna. Ingen vits att vara arg över sånt som jag redan gjort, jag kan ändå inte påverka det mera. Men jag ser så fram emot framtiden, kan inte vänta på att få bilda egen familj och bygga ett eget hus, och det skall ske med Janne och ingen annan! :) Borde bara bli påmind om att allt har sin tid. Och säkert finns det nån anledning till att alla mina vänner tycks bli gravida nu...

Dessutom får jag kanske lugnat ner min babyfeber om ett par månader, vi har stora planer på att bli stolta ägare till en hundvalp, men jag berättar mer om det en annan gång...

1 kommentar:

Emma sa...

Liivi er int naating som sker saan, liivi sker precis nu, he väntar int på naating, he väntar int på att man ska ga ner i vikt, he väntar int på att man ska va färdi studera, int på naa.

Liivi har absolut int na vissan mänster som e följer. Ja trod att vi sku ha eji hus nu vi snart 26 års ålder. Ja trod vi sku ha gift oss furi vi fick bånen. Men vårt liv er nu såhe, 4 person på 58 kvadratmeter. :)

Int ere alltjämt så rosenskimrand helder. Pengan räcker knappt, tålamodi räcker knappt, tidn räcker INT ti allt man sku vila göra.

Om int du sku ha gjort all dömde valen du gjo i ditt förflutna sku du kanski int va tedee vann du er nu: lyckli å tillfreds (hoppas ja.:))

"Whenever it starts it is the right time
Whenever it´s new it is new
Whoever comes are the right people
Whatever happens is the only way it could have happened"