2013-02-26

matens värld...

Nu har Nooa fått smaka lite på potatis, batat och morot i ett par veckor och han älskar verkligen att äta! Vi var tvugna att börja äta puréer så här tidigt eftersom Nooa inte gått upp tillräckligt i vikt och enbart min bröstmjölk tycks inte vara tillräckligt för honom. Nooa är mycket nöjdare nu när han får smaka på puréer och han skulle äta hur mycket som helst och blir oftast lite sur när jag inte ger honom så mycket mat som han skulle vilja ha! Nu har jag då börjat fundera på några saker, som ni mera erfarna mammor gärna skulle få hjälpa mig med! Hur gjorde ni när ni började ge puréer till era barn? Jag förstår förstås principen, att man börjar med att ge max ett par teskedar och ökar småningom mängden. Men hur gjorde ni med mjölken, ammade ni före eller efter att babyn fick puré? Jag har hittills gjort så, att jag först gett puré och sedan väntat ½-1 timme innan jag ammat honom. Nooa "puklar" ganska lätt, så därför har jag alltid väntat minst ½ timme med att ge mjölk åt honom, så han inte blir för mätt och spyr ut allt!

Hur mycket lät ni era barn äta på en gång? Jag är ganska försiktig med att ge mat åt Nooa ännu och hittills har han fått äta max ½ dl, oftast betydligt mindre. Men Nooa tycker verkligen om sin mat och skulle gärna äta mera, känns det som. Så vad tror ni, hur mycket mat vågar man ge en så här liten baby? Slutar de äta när de blir mätta eller finns det en risk för att man kan ge för mycket mat på en gång?

Hur fort började ni då ge era barn mat flera gånger om dagen? Och började ni med att ge grönsaks-/potatispuré på förmiddagen och frukt-/bärpuré på eftermiddagen, eller hur gjorde ni? Jag har hört att vissa fått rådet att bara ge potatis- och grönsakspuréer flera gånger om dagen och börja ge frukt- och bärpuréer först efter flera månader...medan andra gjort så att de börjat ge frukt- och bärpuréer åt lillen genast från första början...vad har ni för erfarenheter? Jag började med potatis- och grönsakspuréer, för jag ville att Nooa först skulle lära sig äta dessa och inte få goda och söta fruktpuréer genast. Men nu när maten smakar så bra åt honom, så har jag funderat på att jag kanske kunde börja ge frukt- och bärpuréer som mellanmål åt honom.

Allt det här är så nytt för mig, så jag skulle gärna höra hur ni andra mammor gjort! Hoppas ni hinner skriva några rader om era erfarenheter!


5 kommentarer:

Anonym sa...

Ja va nog ganska fösikti å ville int ge fö mycke åt Emma. Börja ge smakportioner åt henne vi 5,5 så de e ju int alls samma som att ge åt en så liten som Nooa. halv deciliter tycker ja låter tillräcklit, men vem e ja att säga...om han vill ha mera...fråga rådgivningen...
Ja va å fundersam hu ja sku göra me ammandet, tror ja amma efteråt, fö di blir ju nog mätta av maten så då behöver di ba dricka lite på. Ja gav väl direkt efter elle vänta 10 min. Han slutar väl att dricka då han e mätt, eller?
Jaa, ja va v'l int ti nå stor hjälp precis. hoppas du kommer på nåt som fungerar fö er.

Sofia sa...

Började ge åt William då han var 4,5 mån. Jag ammade innan eftersom han inte kunde koncentrera sig på ätandet av grönsakspureer innan han fick sin mjölk, verkade det då som. Nu när han är äldre matar jag först och ammar sen.
Vi gjorde så att först grönsakspureer och sen fruktpuree till mellanmål. Jag hade ej hört tipset om att ganska länge köra endast med grönsakspureer (till lunch och middag) så jag tog frukt och sen bär som mål nummer 2. Men om jag skulle hört om det sättet, eller varför inte lyckats tänka ut det själv (hehe), så då kanske jag hade provat så. Men det var nog nåt med hans rytm också där som gjorde jag tyckte det passa så bra med först lunch sen mellanmål. Efter det blev det morgongröt, som efter han vant sig med gröten blev kvällsgröt. Så så var vi uppe i tre måltider. Därefter lade vi till morgongröten och körde fyra måltider en tid. Sen lade vi till middagen (grönsakspuree). Så nu har vi då morgongröt (ganska ofta me plommon för att hålla igång magen), lunch (grönsak+protein), mellanmål (frukt eller bär), middag (grönsak), kvällsgröt.
Mängden vid ca 5 mån var halvdeciliter, nu vet jag inte ritkigt, ögonmåttet blir det oftast nu.
William åt också duktigt i början, men nu när tänderna kommer är det väldigt varierande. Om tänderna kliar mycket så vill han ej äta just alls.
Så lite sådant hos oss.
Kram/Sofia

Linn sa...

Agnes började få smaka på grönsaker vid 4 månaders ålder. Vi körde rätt länge bara med rotfrukter och grönsaker innan vi introducerade bär och frukter. Mängdmässigt så gav vi förstås också pyttelite, några teskedar, till en början men då hon vant sig vid vissa grönsaker fick hon gradvis mera enligt vad hon verkade vilja ha. Jag begränsade nog inte ätandet desto mera (förutom riktigt i början då och förstås varje gång hon fick smaka på nåt nytt) utan hon fick äta tills hon var nöjd. Hör med rådgivningen om du känner dig osäker mängden.
Jag försökte till en början amma efter maten men Agnes ville nästan inte ha nåt alls då jag gjorde så, så istället ammade jag före maten eftersom det funkade bättre för oss.

Linn sa...

Hej igen! Jag blog award- nominerade dig :)

Lotta sa...

Jag började ganska redit med mat, första veckan några teskedar potatis och morot åt gången men resan veckan efter det fick hon mer, Stella är ju av den typen som äter tills man slutar ge. :) SÅ ganska snabbt var vi uppe vid en burk mat om dagen och sedan fruktpuré därtill. kring 5 månader åt hon lunch, mellis och middag. Då introducerade vi gröten som vi fick kämpa med lite men ott par veckor senare åt hon redan sina 5 måltider per dag. Läste nånstans att man inte kan ge för "mycket", och ifall de blir för mätta kommer det som är extra upp och ut igen. Stella vägrar dock dricka mjölk direkt efter mat så väntar ofta minst 30 minuter och ger sedan mjölken. Lycka till. :)