2013-02-08

kroppen efter förlossningen...

Japp, det tänkte jag skriva lite om idag! Det är ju ganska självklart att kroppen inte känns likadan som innan graviditeten, inte när man nyligen varit med om en så stor händelse som förlossning. Men lite överraskad blev jag ändå över hur dålig kondition jag hade de första gångerna jag var ute på promenad efter förlossningen! Min kondition har sjunkit såååååå mycket under graviditeten, antagligen på grund av att jag inte fick motionera nästan alls då jag hade så mycket sammandragningar. Så jag måste verkligen börja från botten med att träna upp min kondition igen!

Under graviditeten gick jag upp hela 18 kg i vikt! Jajamensan, ganska mycket alltså...10 kg lämnade på sjukhuset och jag vägde 64 kg när jag kom hem. Min vikt var 56 kg när jag blev gravid. Så efter förlossningen hade jag alltså ännu 8 kg "övervikt" kvar. Gissa om det känns irriterande att höra av andra att alla graviditetskilona lämnat på sjukhuset eller att de kunnat äta vad som helst när de ammat och vikten ändå gått ner! Jag hör tydligen inte till dessa lyckligt lottade människor som genast blir av med graviditetskilona! På eftergranskningen vägde jag fortfarande 64 kg, så under de första 6-7 veckorna efter förlossningen hade jag inte alls gått ner i vikt och det kändes ganska jobbigt faktiskt! Det känns ganska trist att vara tvungen att använda graviditetsbyxor ännu 2 månader efter förlossningen, eftersom man inte ryms i sina gamla kläder!

De första veckorna hemma med babyn var ganska omtumlande, på alla sätt! Jag upptäckte fort att min amning påverkades väldigt mycket om jag åt eller drack för lite och om jag stressade. Och de första veckorna stressade jag ganska mycket över pojkens långsamma viktuppgång och åt dessutom ganska lite, eftersom jag inte helt enkelt hann koka mat åt mig själv. Så jag var tvungen att satsa mera på ätandet, för att amningen skulle lyckas. Jag såg till att äta ordentligt varje dag, men oftast satsade jag bara på mat som jag hastigt kunde fixa till, t.ex. franskisar och köttbullar, ungskorv, snabbmakaroner osv. Inget nyttigt med andra ord! Och det här var säkert en av orsakerna till att min vikt inte alls gick ner de första två månaderna. Först nu har jag småningom börjat äta hälsosammare igen. Gubben min är på diet just nu och därmed har vi alltid kyckling, sallad, kvarg, grynost m.m. i kylskåpet, vilket gör det lättare för mig att äta hälsosamt. Så länge jag ammar kan jag ju inte gå på nån diet, så nu tänker jag bara satsa på att äta hälsosam mat regelbundet! Och dricka massor med vatten! Jag hoppas att jag småningom blir av med överloppskilona på detta sätt! Just nu snurrar min vikt kring 62-62,5 kg, så lite har jag ju gått ner sedan eftergranskningen. Så här såg kroppen ut några dagar innan förlossningen...


...och så här ser kroppen ut idag:


Jag har en likadan liten mage som jag hade i början av graviditeten, haha! :)


Suddigt i kanterna, men jag är faktiskt inte alls så sur idag som jag ser ut på det första fotot...jag kan nog skratta åt min runda kropp! :)


Jag har alltså "lite" rundare mage nu än vad jag hade innan graviditeten. Dessutom blev jag överraskad över hur mycket rundare jag blivit kring höfterna, baken och låren! Men trots allt är det nog ganska mäktigt att kroppen ändå återhämtar sig ganska bra av sig själv efter förlossningen. Nu har jag börjat motionera lite några gånger i veckan. Jag försöker göra vagnpromenader varje dag (när vädret tillåter!), hoppar upp på crosstrainern ibland och gör "hemmajumpa" när lillen sover. Dessutom beställde jag via nätet denna dvd:



"Bounce Back Fast" heter dvd:n och jag har verkligen gillat den jätte mycket! Med hjälp av dvd:n kan man försiktigt, och framför allt med rätt teknik, börja träna upp sina muskler efter förlossningen! Speciellt magmusklerna måste man vara lite försiktig med efter graviditeten och det är viktigt att träna dem på rätt sätt.  


Kanske jag småningom når min idealvikt och får bättre kondition. Just nu prioriterar jag ändå att äta tillräckligt för att kunna amma lillen. Gå ner i vikt hinner jag nog göra sen när lillen blivit lite större och jag inte ammar längre, ifall det nu går så att jag inte går ner i vikt medan jag ammar. Och nu hoppas jag att ingen blir arg över detta inlägg. Jag skriver väldigt ärligt om min kropp och min vikt och jag inser nog, att jag verkligen inte har något stort problem med min vikt! Jag vet att många mammor har mycket övervikt efter graviditeten och många skrattar säkert åt mig, då jag gråter över mina några extrakilon. Men jag har aldrig tidigare i mitt liv vägt över 60 kg, jag har alltid varit smal. Så för mig personligen är dessa några kilon en ganska stor sak och jag skulle gärna vilja gå ner lite i vikt. Men mitt liv snurrar minsann inte kring min vikt just nu! Jag älskar mitt liv just nu och jag är så lycklig! Jag vill bara skriva om hur min kropp reagerat efter förlossningen och hoppas verkligen att ingen blir arg över att jag klagar över min kropp, som faktiskt inte alls är i nån hemskt dålig form. Jag är nog väldigt medveten om att det skulle kunna vara mycket värre! Och jag har varit lyckligt lottad som har återhämtat mig så fort efter förlossningen. Jag behövde inga stygn, jag blev inte opererad, jag kunde börja motionera ganska fort...så jag är nog tacksam för allt detta! Ibland blir man bara lite avundsjuk på andra som går ner i vikt superfort efter förlossningen! :) Men det är ju så många saker som påverkar hur fort vikten går ner...hurudan kondition man haft innan graviditeten, hur mycket man kunnat motionera under graviditeten, åldern, generna osv. Det här var bara mina tankar kring detta ämne!

3 kommentarer:

Victoria sa...

Kört hårt Johanna, du är jätteduktig som kämpar på. Och det är ju Din blogg och Dina åsikter så tycker inte du ska ursäkta dig för det. Man måste ju utgå från sig själv och sätta upp målen därefter. Njut och lycka till! :)
P.s. Kan tipsa dig om en blogg, www.fananamma.blogspot.fi. Det är min kollega som är PT och som väntar sitt fösta barn nu i april. Hon skriver mycket om träning, graviditet, hur kroppen ändras under gravidiet osv, från hennes perspektiv såklart. Men kan kanske vara en inspirationskälla. (Hoppas förstås att jag också fortsättningsvis kan ge dig lite inspiration ;)) Ha det bra!

Linn sa...

Intressant läsning! Försök att skynda långsamt- ge kroppen ordentligt med tid att återhämta sig. Jag skulle ge rådet att försöka, så gott det går, att inte fokusera så mycket på vikten så länge som du ammar utan istället sätta fokus på att träningen och maten. De flesta nyblivna mammor skulle behöva träna muskelstärkande övningar efter allt kroppen varit med om. Har du ätit bra och hälsosamt och byggt upp muskler under tiden du ammar så är du en bra bit på vägen att hitta den form du vill ha sen då du kan börja ta i med hårdhandskarna (då du inte ammar mera) :) Nu påstår jag inte att det är lätt och kom ihåg att det inte alls är så att ALLA andra tappar sina graviditetskilon genast men det är kanske oftast de man hör om/lägger märke till. Var snäll mot dig själv och kom ihåg att din kropp har klarat av stora förändringar och utmaningar under en kort tid.

hemMAMAmi sa...

Vet precis hur det känns! Jag gick upp 19kg under graviditeten och gissa min förvåning när jag gick på vågen på sjukhuset efter att Li föddes och hade gått upp 1 kilo!!!! Jag tänkte nog då att vilket jävla bullshit att somliga blir av med ALLA sina kilon på bb, haha! Men å andra sidan så gick jag ner dom 20 kilo på dom första 6 månaderna bara genom att amma :) Så nån rättvisa där iaf, hehe! Kämpa på bara, och stressa inte! Och grattis för lillkillen, han är supersöt!