2012-09-18

listan nro.2

Den här listan gjorde jag senast i graviditetsvecka 19 och tänkte att det kunde vara roligt att göra den på nytt nu när jag är i sista trimestern! Here it goes!

Halsbränna: Jodå, nu har jag drabbats av det också...speciellt Coca-Cola och choklad orsakar detta...vilket är jätte harmt! De senaste veckorna när magen blivit större och stigit högre upp så har jag lättare fått halsbränna, speciellt på kvällarna när jag går och lägger mig.
Ryggbesvär: har egentligen klarat mig ganska bra med min dåliga rygg nu under graviditeten, men nu har den börjat bli riktigt sjuk mot slutet av dagen om jag gått mycket. Dessutom hörs väldigt ofta knakande från nedre delen av ryggen när jag går... :/
Bäckenbesvär: vet inte om det är bäckenbesvär eller vad det beror på, men rätt så ofta får jag "attacker" när det känns som om någon skulle trycka en kniv in i livmodern, gör otroligt ont och jag är tvungen att stanna och vänta att smärtan går över. De här smärtorna hade jag redan i mitten av graviditeten och de har bara fortsatt och blivit intensivare och kommer oftare nu mot slutet.
Muskel och vadkramp: nja, inte egentligen...om jag går längre sträckor så får jag riktigt sjuka fötter numera och kan knappt stå på benen följande dag då benmusklerna är så sjuka.

Åderbrock:  som tur inte ännu!
Nästäppa: Ooooja!! Väldigt jobbigt!! Den senaste månaden har jag varit förkyld och även om förkylningen gett med sig så har nästäppan lämnat kvar! Har riktigt svårt att kunna andas ibland, speciellt på nätterna.
Urinvägsinfektion: i mitten av graviditeten ungefär var jag ju tvungen att föra urinprov till labben varje vecka, då man följde med hur ofta streptokokken A förekommer i urinet och var tvungen att äta ett par antibiotikakurer på grund av det. Men nu har det lugnat ner sig och jag behöver inte längre rutinmässigt föra urinprov till labben och jag har inte haft urinvägsinfektioner mera.
Känsligt tandkött: Japp, tandköttet blöder varje gång jag tvättar tänderna, så det har blivit värre från tidigare.
Bättre hy och hår: håret känns fortfarande tjockare och bättre nu under graviditeten, huden är likadan som innan graviditeten, helt normal alltså.

Illamående: hade det från vecka 5-16, men sedan dess har jag mått bra.
Viktökning: ca. 11 kg redan...har fått lite väl mycket vikt fr.o.m. mitten av graviditeten, men vad kan man...
Trötthet:  från att ha varit grymt trött i början av graviditeten, så var jag ganska pigg den andra trimestern. Men nu den senaste veckan har jag börjat känna mig mera trött på dagarna och vissa dagar kunde jag sova hur mycket som helst på dagen. Detta kan dock bero på att jag sovit så himla dåligt under hela graviditeten. Från ca vecka 20 framåt sp har jag sovit super dåligt. Jag somnade oftast 11-12 tiden på kvällen och vaknade redan 4-tiden på morgonen och kunde inte alls somna om. Dessutom vaknade jag ett par gånger under natten då jag kände mig törstig eller behövde kissa. Nu har det bara blivit värre, då jag somnar 11-12 tiden och vaknar redan 2-3 tiden på natten...sedan vakar jag resten av natten och somnar först nångång på morgonen, oftast 7-8 tiden och sover ett par timmar. Så ingen super bra sömnrytm, men jag hör tydligen till de mammor som har sömnproblem under graviditeten, det är bara att leva med det.                       
Upp och ner i humöret: jodå, har nog haft perioder då jag varit väldigt känslig för allt och lätt gråtit, men samtidigt känner jag ibland sån ro och lycka att jag bara njuter av livet, mer än nånsin förut. Dessutom är jag normalt rätt så svartsjuk av mig, inget jag är stolt över! Men nu under graviditeten har jag inte alls varit svartsjuk och inte alls klagat fast mannen åkt ut och festat med vännerna. Känner mig kanske lite mer självsäker nu med babyn i magen, jag vet att vi är en familj nu och känner bara så stor kärlek för mannen och lillen.
Strimmor på magen: inte ännu, har fortsatt att smörja magen varje dag i hopp om att undvika dem!
Putande navel: den putar så där halvt, så pass mycket att man tydligt ser min navel under en spänd tröja men den putar inte så där super mycket ännu!
Svullnader: lite grann, var tvungen att ta bort förlovningsringen några veckor sedan när fingrarna började kännas lite mer svullna än normalt. Ibland kan benen kännas lite svullna på kvällen, speciellt om jag gått mycket, men inte så farligt mycket ännu.
Yrsel: yrseln har lättat nu när hb-värdet stigit, i mitten av graviditeten var det mycket värre.

Förhöjd kroppstemperatur/svettningar: jodå, under hela graviditeten har tempen varit över 36,5 oftast, normalt har jag betydligt lägre kroppstemperatur.
Blodbrist/ järnbrist: jo, i ett skede var hb:t 113, men lägre än så sjönk det inte tack vare järntabletterna. De senaste veckorna har hb:t varit mellan 120-135.

Sammandragningar:  i andra trimestern hade jag ju mycket sammandragningar, både smärtsamma och smärtfria. Men nu har det varit bättre, när jag undvikit tunga lyft och anstränger mig inte för mycket. Men smärtfria sammandragningar har jag ofta under dagen, speciellt när jag är ute och går eller städar.
Sömnproblem: minsann, men det skrev jag om redan tidigare under kategorin "trötthet".
Nytt konstigt matbehov: inget speciellt egentligen...men mjölk dricker jag massor av! Varje gång jag vaknar under natten går jag till kylskåpet och dricker ett litet glas mjölk. Jag dricker alltså lätt en liter mjölk om dagen ungefär. Choklad är jag också ofta jätte snål på, speciellt Kinder Bueno har varit en stor favorit under graviditeten, men tyvärr kan jag inte äta det så ofta eftersom jag får halsbränna av det numera.


Det här var alltså min lista nu i vecka 33+0! :)

Inga kommentarer: