2012-09-01

ett paket åt den blivande pappan...

Jag var så glad över att äntligen få hem moderskapsförpackningen från Kela! Samtidigt ville jag också att Janne skulle få sitt alldeles eget paket, så därför gjorde jag en "faderskapsförpackning" åt honom. Jag surfade runt lite på nätet och läste hurudana förpackningar andra mammor gjort till blivande pappor. Småningom har jag, i smyg, samlat lite prylar till förpackningen och sent igår kväll fick jag pysslat ihop hela paketet! Och ett stort paket blev det! Faderskapsförpackningen bestod i mitt fall av flera mindre paket, allt som allt 8 olika paket inne i en stor låda, olika "survival set". Jag numrerade varje paket och skrev också ett kort brev till varje paket. Breven beskrev kort vad paketet innehåller och i hurudana situationer den blivande pappan kan ha nytta av den.

Så här såg hela paketet ut när det var klart!


Paket nro.1 såg ut så här och hette "Äänenvaimennussetti":


Paketet bestod av en napp och öronproppar. I brevet skrev jag så här:
Tutti laitetaan vauvalle suuhun äänen vaimentamiseksi. Jos tutti ei jostain syystä kelpaa vauvalle, voi isi asentaa korviinsa korvatulpat.

Paket nro.2 såg ut så här och hette "Varpajaissetti":


Paketet innehöll en Jaloviina-flaska, cigaretter och en "taskumatti", som det stod "Daddy´s best friend" på. Brevet: On tapana, että kun vauva on syntynyt, isi tarjoaa ystävilleen laadukasta juotavaa ja sikareita ja isi ottaa ehkä vähän myös itse! :)

Paket nro.3 hette "Vaipanvaihtosetti":


Inne i paketet fanns blöjor, skyddshandskar, skyddsglasögon, en "pyykkipoika", skyddsmask och en luftrensar-aerosol.
Vaippa vaihdetaan aina tarvittaessa. Laita kumihanskat käteen suojaamaan herkkää ihoasi kakkatahroilta. Suojalasit antavat varman suojan roiskeilta ja pyykkipoika kiinnitetään nenään hajuhaittojen (pyörtymisen) ehkäisemiseksi. Mikäli pyykkipoika ei ole tarpeeksi tehokas, ota käyttöön hengityssuoja.

Paket nro.4 döpte jag till "Varatissisetti":


Paketet innehöll en tuttflaska och mjölkersättning.
Voit juottaa vauvalle äidinmaidonkorviketta tuttipullosta, kun tissit ovat lähteneet hurvittelemaan kaupungille. Tarjoa korvike kädenlämpöisenä.

Paket nro.5 var ett lite större paket och hette "Viihde-/Hyötysetti":


I detta paket fanns Vauvan hoito-opas boken, Kalle Anka, korsordstidning, en kaffemugg, massor med choklad, ett par playstation spel.
Tässä setissä saat hyödyllisen vauvaoppaan, joka on kirjoitettu isien selkokielellä. Jos ihme tapahtuu, sinulle voi tarjoutua hetki aikaa rentoutua kupposen ääressä Aku Ankkaa lukien, ristikkoja tehden tai namia syöden. Joskus isi ehkä kaipaa hieman vaihtelua vauvan hoitamiseen ja voi vauvan nukahdettua pistää  PS3-pelin pyörimään.

Paket nro.6 hette "Selviytymissetti":




I paketet fanns energidryck, Burana, Sisu, Fisherman´s friend, Leijona-pastiller, deodorant, en body åt babyn och kalsonger åt pappan, världens bästa pappa-sockor, byxor åt pappan.
Jos joskus tuntuu ettei viihde-/hyötysetin eväilläkään tahdo aina hermot ja kroppa kestää, ota apuun selviytymissetti, josta saat sisua, virtaa ja energiaa ja apua päänsärkyyn ja kolotuksiin. Uudet, puhtaat vaatteet sekä isille että vauvalle ja deodorantti auttaa pitämään raikkaana tiukoissakin tilanteissa. Ja taas jaksat vauva-arkea!

Paket nro.7 hette "Nautintosetti" och det innehöll något hemligt åt både pappan och mamman. Detta paket var ett löfte från en blivande mamman till den blivande pappan, att även om vi får en baby så kommer vi att ha tid för varandra och kommer inte att glömma bort varann.

Sist, men inte minst, var paket nro.8, som inte hade något namn. Detta paket bestod av ett manligt armband av Police-märket. Med denna lilla gåva ville jag bara visa min uppskattning och kärlek för den blivande pappan, ett litet tack för allt som han gett mig och för att han hela tiden orkat stötta mig och hjälpa mig när jag haft det svårt. Brevet som jag skrev är för personligt och sockersött, det tänker jag inte skriva hit! :)

Det här var alltså min faderskapsförpackning! Jag tyckte det var jätte roligt att fixa ihop paketet och ge det åt den överraskade pappan. Som blivande mamma, med stor mage, får jag ju så mycket uppmärksamhet och alla frågar alltid hur jag mår, men den blivande pappan får ingen uppmärksamhet. Så därför tyckte jag att pappan också behöver uppvaktas ibland!

1 kommentar:

Jessica sa...

Åh, vilket bra påhitt! :)