2010-11-15

vilken soppa!!

Nu när jag börjat med ett nytt jobb och på så sätt gjort en stor förändring i mitt liv, tänkte jag att det vore smart att göra några andra små förändringar på samma gång. I början av mars åker vi till Thailand och då vill jag faktiskt se bättre ut än vad jag gör för tillfället. Så nu tänker jag börja leva och äta hälsosammare så att jag tappar några kilon tills dess!

Jag har ju aldrig varit överviktig och är inte alls det nu för tillfället heller. Därför låter det kanske så knasigt att jag vill gå ner i vikt. Men när jag som yngre vängde knappt 50 kilo och alltid var så liten och smal, då känns det så tokigt att man nu plötsligt väger 55-56 kg och vissa gamla kläder, och speciellt byxor, inte ryms på längre! Nu är det ännu ganska lätt för mig att tappa ett par-tre kilon, hoppas jag! Så nu tänker jag satsa stenhårt på hälsosam mat i ett par månader innan semestern och träna mera! Då mår jag mycket bättre på semestern, när jag inte hela tiden behöver vara orolig för hur jag ser ut i bikinin eller korta shorts.

Jag kommer framför allt att satsa på hälsosam och fettsnål mat. Soppor har jag köpt i massor. Jag har aldrig tidigare förstått hur goda soppor kan vara...och hälsosamma! Dessutom äter jag mycket ägg och fettfri kvarg, som är mycket proteinrika. Och myyyyycket frukter! Tidigare har jag haft en dålig vana att äta massor med bröd och yoghurt, istället för en ordentlig måltid och som mellanmål. Därifrån tror jag att jag fått mina extra kilon. Så bröd kommer jag att försöka äta så lite som möjligt. Soppa, frukt, ägg, kvarg, kyckling, sallad....sådant kommer jag att satsa på och i mars får vi se hur bra jag hållit mig till dieten och hur många kilon lättare jag är!! :)

2 kommentarer:

Hannah sa...

Jep, de håller ja på med också, :). Försöker äta mycket grönsaker, ägg, raejuusto, höna och fisk. Till morgonmål blandar jag kvarg med naturell youghurt o sätter till lite sylt, leseitä o linfrön. Till mat har jag nu i över en vecka stekt allamöjliga grönsaker + svampar (typ kesäkurpitsa, paprika, champinjoner) och sedan satt till 2-3 ägg. Perfekt, mättande o lätt.
Om man nu ännu skulle klara av att vara helt utan karkki o annan gota.... *suck*. Men baby steps, det är ändå bättre att äta 2 lakritsstång än 1l glass, :).

Johanna ("Jusu") sa...

Tänk så duktiga vi e!!! :) mitt största problem e nog också karkkiätandet...och ja e dessutom så jätte snål på chips! Men nu när jag ätit nyttigt i några dagar och ätit väldigt lite sockerrika saker, har jag märkt att sötsuget sakta men säkert också minskat...och allti på kvällarna när jag blir sugen på nå herkku proppar jag frukter i mig! åtmistone har jag redan nu märkt att ja e mycket piggare, stressar mindre och orkar bättre när jag äter mindre socker...