2010-11-26

hum

Jag tänkte visa er en bild på en av tatueringarna jag tog i somras. Den ser ut så här:

























Jag har varit konstigt intresserad av landet Tibet sedan jag höll ett föredrag om landet på en geografi lektion på gymnasiet. Hela dess historia, människorna och naturen...allt fascinerar mig väldigt mycket! Och en vacker dag kommer jag att resa dit, trust me!

Nå, vad har nu detta med min tatuering att göra...jo, denna symbol är nämligen en del av en av de mest kända buddhistiska mantran "om mani padme hum". Detta är hum-symbolen.

Jag diggar en del av buddhistiska religionens tankar. Det är en väldigt fridfull religion, som inte vill skada något eller någon. Tanken på reinkarnation är också fascinerande, på nåt sätt...jag är absolut ingen buddhist, men jag tycker det finns många viktiga tankesätt i denna religion, som vi kristna kunde lära oss väldigt mycket av!

Men, alltså, vad betyder nu denna "om mani padme hum" mantra och speciellt hum-symbolen. Här kommer en engelsk förklarning:


Om Mani Padme Hum - the mantra of compassion

This is the highest Mantra for mankind, it will protect us from all harm, sufferings and ill health...

It will purify us and free us from all our negative emotions of the mind and speech...

OM liberates and purifies us from the emotions of bliss and pride.

MA liberates and purifies us from the emotions of jealousy and lust.

NI liberates and purifies us from the emotions of passion and desire.

PAD liberates and purifies us from the emotions of stupidity and prejudice.

ME liberates and purifies us from the emotions of poverty and possessiveness.

HUM LIBERATES AND PURIFIES US FROM THE EMOTIONS OF AGRESSION AND HATRED!!!


Jag hoppas alltså att denna tatuering skall hjälpa mig att bli av med alla aggressiva och hatfulla tankar och ge mig en inre frid...för det behöver vi alla ju...fint va?! :)

Och här en finsk förklarning....


"Mantroja kutsutaan joskus “merkityksettömäksi muminaksi”, mutta niillä todella on merkityksensä. Tämä kenties tunnetuin mantra voitaisiin
kääntää:
Om. Jalokivi lootuksessa. Hum.

Tämä tarkoittaa, että ihmisen keho- puhe- ja mieli on kuin lootus, mikä tarkoittaa, että meillä kaikilla on mutaiset juuremme. Meillä on historiamme, olemme kärsineet ja aiheuttaneet kärsimystä. Kenellä meistä ei ole minkäänlaisia katumuksen tuntemuksia menneisyydestämme? Jotkut ihmisistä vaikuttavat ihanteellisilta, toiset kauniilta, toiset vakuuttavilta, toiset kyvykkäiltä, mutta voidaanko ketään kutsua AIDOKSI?

Tämä on yksi Om Mani Padme Hum- mantran monista merkityksistä. Näin äskettäin, vielä julkaisemattoman, 500- sivuisen tekstin, joka käsitteli pelkästään tätä mantraa.
(Teksti varmaankin vähenee 200- sivuun käännettäessä englanniksi, mutta se on silti aika vaikuttava määrä mantran merkityksestä, jossa on vain neljä lyhyttä sanaa).
"



Svårt att förklara alltså...här kommer en till förklarning på svenska,ifall ni är intresserade... :)


"Ett mantra är en ljudfrekvens som upprepas över tid. Det är verbal version av mandalan (en visuell bild) som är ett visuellt mantra. Alla ljud om vi åstadkommer får en resonans i våra kroppar. Därför skall vi vara medvetna om vilka ord, ljud som kommer från oss. Föreställ dig att du upprepar 100 gånger. ”Jag hatar mig själv mitt arbete jag är en förlorare och ful dessutom jag är så deprimerad för ingen tycker om mig” Föreställ dig nu att du säger 100 gånger. ”Jag älskar och uppskattar mig själv och mitt arbete. Jag lyckas med det jag vill och är en vacker och strålande varelse. ”Skulle de olika meningarna påverka dig olika? När vi klagar så upprepar vi mantran som är destruktiva om och om igen utan att vi tänker på det.

Om Mani Padme Hum betyder Juvelen i Lotusen och är det mest använda mantrat i världen. Lotusen är en symbol för renhet och medkänsla. Juvelen är pärlan som skapas ur smutsen. Ur smutsen, våra negativa tankar och mönster kan en pärla skapas. När vi lever ett liv i medkänsla och acceptans så finner vi den ”äkta” pärlan inom oss själva."


Inga kommentarer: