2010-07-06

Finlands bästa strand!

Ibland är man så jätte trött efter en lång "arbetsputki", speciellt ifall man haft nå lite speciellare eller mer krävande arbetsuppdrag. Igår hade vi t.ex. en återupplivning som lyckades riktigt bra. Så imorse ville jag sova ordentligt, för det fick jag inte göra i helgen när vi hade så mycket köror hela tiden. Efter lite morgonkaffe och en promenad med hunden i skogen, åkte jag till stranden.












































Finlands bästa stränder är utan tvekan Vattajas sandstränder här i Lohtaja. Långa vackra sandstränder. Man hittar lätt ställen där man får vara alldeles i egen lugn och ro ifall man riktigt vill koppla av och bara vara för sig själv en stund. Det ville jag idag, koppla bort alla tankar kring jobbet och min sjuka rygg, så att jag verkligen kan njuta av dessa få lediga dagar jag nu har.













































Dessa bilder är ännu tagna med min gamla kamera, Olympus SP-560UZ, har inte ännu hunnit lära mig använda min fina nya kamera. Ni som kan det här med fotografering (med andra ord, Hannah! :D ) får väldigt gärna ge mig lite tips på hur jag skall börja med min nya Canon EOS 450D. Hur kan jag lära mig allt och lite till om fotografering?!?!? Jag är ivrig som ett litet barn på julafton!


2 kommentarer:

Hannah sa...

Oj prutt... Var du ska börja... Hm.
Jag har själv fotat i typ 3 år med järkkärin, men nu först senaste året börjat fatta saker o ting, om exponering, om f-stop och shutter speeds, ISO och DOF (depth of field), bokeh.
Förra sommaren läste jag flera böcker om digifotografering, det hjälpte en hel del, o så läser jag myki på nätet, på olika forum, som www.dpreview.com och www.flickr.com.
Jag fotade länge med kameran på Auto, lät den göra allting, kocentrerade mig mest på komposition. Nu är det mest A, men mer och mer helt manuellt.

Grunderna är att man förstår vad aukko/f-stop/objektivets öppning betyder och hur den inverkar på det man fotar, på djupet i bilden (typ en tå i fokus eller hela foten). Och hur shutter speed verkar tillsammans med aukkon. Och som tredje part, hur ISO fungerar i denna treenighet.

Det handlar om ljus, om att avläsa ljus och ställa in saker o ting efter det.

Men, det är inte the equipment som gör bra bilder, utan den som står bakom kameran.

Jag kan på riktigt inte förklara det här med fotase så här i textform, har själv lärt mig under några år sakta men säkert och mycket genom erfarenhet, egna försök.
Om du vill så sku vi ju kunna träffas när ja har sommarlov, så kan ja gå igenom viss sakren, vis åt dig, de kanske kunde funka bättre, :). (Fast du har Canon...hah, säger ja som är team-Nikon, :).)

Laiza sa...

Hei, ihania kuvia Vattajalta. Ja ihania kuvia muutenkin sinulla täällä!