2008-06-30

Löneförhöjning!

Haha, ibland lönar det sig verkligen att säga sin åsikt rakt ut! Även om det innebär att klaga över sin lön för chefen...
Så här gick det till, på jobbet fick jag höra att en ganska ny sjukskötare, som jobbet ett halvår på akuten och som blivit utexaminerad ett år efter mig, har lite över 100 euro högre lön än mig! Nå, jag började genast se rött när jag fick höra det! Inte nog med att jag varit ett år längre färdig sjukskötare, jag har dessutom betydligt mera erfarenhet av arbete på akuten än vad hon har. Jag började nämligen jobba på akuten redan sommaren 2006, ett halvår innan jag blev utexaminerad. Jag gjorde "keikkor" på akuten hela halvåret tills jag blev färdig sukskötare, sedan flyttade vi till Åbo och där jobbade jag 4 månader på intensiven för barn och 4 månader på akuten på TYKS. Sedan flyttade vi igen, denna gång till Kemi och där jobbade jag 8 månader på akuten och ambulansen. Så totalt har jag 1,5 år + 4 månaders erfarenhet av arbete inom akut- och intensivvård.
Okej, jag har alltså mycket mera arbetserfarenhet än hon, det har jag nu fått sagt! Men inte nog med det, den här tjejen har arbetat ett halvår på akuten utan i.v.-rättighet. Det betyder alltså att hon inte har gjort läkemedelstenten och därmed får hon inte ge intravenösa mediciner åt patienter. Nå, på akuten ges största delen av medicinerna i dropp, så med andra ord har hon inte kunnat göra någonting, utan alla andra har fått göra hennes jobb! Det är nog inte egentligen hennes eget fel, det är ju arbetsplatsen som måste ordna läkemedelstenter åt skötarna och här på MÖCS ordnades tenten först nu i juni åt alla nya skötare. Men trots att den här tjejen inte får ge mediciner åt patienter och annars också är allmänt lat på arbetet så får hon betydligt högre lön än jag!!
Jag gick genast till avdelningsskötaren och sa rakt ut min åsikt om detta! Han slingrade sig ur alla mina frågor och kommentarer, men slutligen gick han med på att kolla min lön...och idag när jag fick månadens lön kom den trevliga överraskningen! Nu hade min lön äntligen stigit med 100 euro till samma lön som den här andra tjejen på akuten! Någonslags rättvisa måste det väl ändå vara! Nu är jag så stolt över mig själv för att jag vågade stå på mig och inte acceptera allt skit som de försöker med här på sjukhuset! Man måste stå för sina åsikter tycker jag och våga säga dem!!! :)

Inga kommentarer: