2014-04-13

Lite nya tapeter och golv osv...


Ett par veckor sedan renoverade vi äntligen lite i vårt hus!!

Vi rev ner de gamla tapeterna och rev upp laminatgolvet, målade taket i köket och satte upp nytt tak i vardagsrummet. Lite nya lampor fixade vi till vardagsrummet också, samtidigt som taket böts ut. Och jag är så otroligt nöjd med slutresultatet! De gamla tapeterna var så himla fula och smutsiga och taket och golvet likaså gammalt och fult. Nu känns vårt hem så mycket fräschare och känns äntligen som "vårt eget" hem, då vi själv valt tapeterna och laminatgolvet. 

Förändringen är kanske inte så stor i andras ögon, men för oss som bott här i snart 1,5 år och bara väntat på att få renovera lite här inne, så känns hemmet nästan som helt nytt nu!

Här får ni se lite bilder få hur huset såg ut innan och hur det ser ut nu!

Spisen i vardagsrummet var tidigare beige-gulaktigt, men vi tog och målade det vitt och spisen ser nu mycket fräschare och finare ut, tycker jag!

Före:


Efter:



I tamburen hade vi tidigare vitlackad halvpanel, det målade jag också helt vitt och så satte vi ny tapet på ena väggen. På de här bilderna ser ni också färgskillnaden på det gamla och nya laminatgolvet. Här målade vi dessutom det trädfärgade taket vitt.

Före:




Efter:



Köket ser också lite annorlunda ut nu när vi målat taket vitt och golvat och tapeterna byts ut!

Före:



Efter:



I Nooas rum bytte vi bara ut golvet och jag inredde det lite mysigare. Förut hade vi en bäddsoffa i Nooas rum, men den fick flytta ut flera månader sedan, då vi behövde mera rum för hans alla leksaker! Nu har Nooa bland annat ett litet "tält" som han kan ligga och mysa i! Lite råddigt är det ju alltid i ett barnrum, så lite krånglgt är det att ta "perfekta" bilder av rummet...

Före:



Efter:




Störst är förändringen i vardagsrummet. Taket är nu nytt och vitt och så har vi nya små "spot"-lampor i taket. Väggen bakom tv:n fick en lite mer "vågad" tapet, alla andra väggar är samma beige tapet som vi lade överallt i huset! Och golvet är förstås också nytt, samma laminatgolv har vi nu i hela huset!
När vi flyttade in i vårt hus, såg vardagsrummet de första månaderna ut så här:


I något skede köpte vi nya vita möbler och vardagsrummet såg ut så här:




Och efter renoveringen ser det nu ut så här:





Fönstren har vi inte ännu haft råd att byta ut, så jag får lov att acceptera dessa bruna fönsterkarmar än så länge. Kanske vi målar dem vita i något skede eller så byter vi ut dem till helt nya, vi får se vad vi har råd med i framtiden. Men nu känns huset i alla fall såååååååå mycket finare och mera modernt! Jag älskar tapetet i vardagsrummet, skall försöka ta en bättre bild på det nån dag och visa er vilket fint mönster det är. Men ungefär så här ser vårt hus ut just nu, jag är som sagt super nöjd! 
Jag kunde förstås inte själ göra så mycket med min stora mage, men tack och lov har jag en otroligt snäll och hjälpsam far som körde fram och tillbaka hit till Lohtaja en hel vecka och renoverade tillsammans med Janne. Dessutom var Jannes bror här och hjälpte till massor. Helt otroligt att de fick gjort allt detta på bara en vecka!!! Jag och Nooa bodde i Öja under tiden som huset renoverades, det hade varit omöjligt att vara hemma med honom medan de rev bort allt gammalt och satte upp nya tapeter och lade nytt golv. Det krävdes nog massor med tålamod av min mamma också, att ha oss en hel vecka hemma hos dem...men tack och lov är det nu över och vårt hus är nu finare än nånsin!

Inga kommentarer: