2012-07-22

vår semesterresa...

Det har varit ganska tyst på många bloggar de senaste veckorna, alla njuter av sommaren och är på semester. Så gjorde också vi, vi åkte iväg på en liten semesterresa med Janne denna vecka och igår kom vi hem. På lördagen, efter kära FammoMommos begravning, körde vi ner till Åbo. Vi var framme sent på kvällen och följande dag körde vi till Ruissalo och beundrade en massa fina båtar.




Vi hittade till och med Kimi Räikkönens båt Black Pearl...ingen billig båt antar jag...



 Vi gick runt i stan och Janne njöt av någon öl...



På kvällen körde vi igen till Ruissalo och beundrade Silja Europa...



...och följande kväll var det vår tur att sitta på Silja Europa och åka mot Stockholm!


Tidigt på tisdag morgon var vi framme i Stockholm och övernattade ett par nätter på Scandic Grand Central, ett toppen fint hotell alldeles i centrum.






Vi hoppade på HopOnHopOff-båten och åkte till Gröna Lund...





Hemfärden var mindre rolig, när vi överraskades av ett hemskt åskväder och det regnade hagel...



Tiden gick fort i Stockholm och på tidigt på tordag morgon åkte vi tillbaka till Åbo igen. Den här gången hade vi bättre tur med vädret och fick njuta av solsken och värme på hemfärden.





Vi var framme i Åbo på kvällen och körde därifrån till Ikaalisten kylpylä och spenderade fredagen där, innan vi åkte tillbaka mot Österbotten på lördagen. Vi träffade bland annat Ti-Ti Nalle och var på Asuntomessut i Tammerfors.



Janne njuter av sin elektroniska cigarett, som han köpte i Tammerfors. Kanske han lyckas sluta helt med rökandet med hjälp av den här...
Resan var rolig och skön, men ibland också ganska tung för mig. Eftersom jag haft lite problem med sammandragningar, så kunde jag inte bära på något tungt och Janne stackarn var tvungen att bära alla våra väskor överallt. Jag var väldigt lättirriterad under resan, eftersom jag ibland kände mig som en börda då vi var tvugna att traska omkring i Stockholm så långsamt och ta massor med pauser hela tiden. Det känns ganska dumt när 70-åriga tanter går förbi en på gatan, speciellt eftersom jag inte ens är höggravid ännu! Stockholm är ett shoppingparadis och alla människor klär sig så fint där. Jag kände mig så klumpig och stor och fet, när jag inte rymdes i några klänningar som jag drog på mig i butiken och fick nöja mig med mina gamla, trista mammakläder.

Jag älskar min babymage och är så stolt och lycklig över att vara gravid, men ibland saknar jag nog min "gamla" kropp. Så är det väl bara för en del gravida, att man inte alltid är så nöjd med den stora magen och de nya formerna kroppen fått. Det låter kanske knasigt och själviskt för en del av er läsare, men jag vet att det finns sådana som förstår vad jag menar med detta, att man inte alltid älskar sin gravida och runda kropp.

Jag sov också väldigt dåligt under vår semestervecka, flera nätter fick jag bara ett par timmars sömn och det gjorde mig extra knärrig och sur ibland. Janne hade otroligt bra tålamod med mig, även om jag vet att det kanske inte blev någon drömsemester denna gång. Men vi fick i alla fall lite omväxling och tid tillsammans. Men så här har vår vecka alltså sett ut. Jag återkommer senare med foton från Asuntomessut.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Kan du berätta lite mer om ert hotell i Sverige? Jag ska fira min 30-årsdag på tumis med mannen i Stockholm och funderar på att boka just Grand Central. Frukosten, rummet, badrummet...?

Johanna ("Jusu") sa...

Vi hade ett standard rum och det var nog ganska litet. Sängen var stor och bra, badrummet fint, men själva rummer kändes ganska litet med alla våra resväskor. Så jag skulle nog boka ett superior rum eller liknande, ifall det finns såna rum på hotellet! Gratis internet fanns också på rummet. Många pluspoäng får hotellet för de massiva och mörka gardinerna, som gjorde rummet supermörkt på natten! Jag har själv svårt att sova på sommaren, när det är så ljust hela tiden, så de här gardinerna var toppen!
Frukosten var super! Bättre hotellfrukost har jag inte ännu ätit! Massor att äta och speciellt plättarna var populära, dem fick man riktigt köa efter ifall man kom till frukost 9-10 tiden, när det var mest folk där. :)
Kundbetjäning var i alldeles egen klass! Helt fantastiskt! Alltid lika vänliga och hjälpsamma! Vi skulle egentligen ha fått checka in först kl.15 på dagen, men båten var framme i Stockholm redan kl.6 på morgonen och vi var framme vid hotellet kl.7.30. Eftersom jag haft lite problem med sammandragningar, så ringde jag till hotellet dagen innan och frågade om det skulle vara möjligt att få checka in lite tidigare på dagen, så att jag inte skulle vara tvungen att gå runt på stan hela dagen. Till vår stora överraskning fick vi ett ledigt hotellrum redan då på morgonen när vi kom fram till hotellet, utan extra kostnader! Väldigt hjälpsamt och högt uppskattat av denna gravida klump! :)
När vi skulle åka tillbaka till Finland hann vi inte åta frukost, eftersom vi var tvugna att åka så tidigt från hotellet. Då fick vi ett par frukostbags med oss när vi åkte. Så bättre betjäning kan man inte få!
Så jag gillade hotellet jätte mycket, fina nya rum och hotellet var modernt och snyggt. Enda minuset var de ganska små rummen, men jag tror som sagt att man kan boka större rum om man vill. Hotellet var beläget i centrala Stockholm, så alla shoppingställen var ett stenkast från hotellet men samtidigt var gatorna ganska lugna och trafiken störde inte alls på nätterna. Fråga bara ifall det är nåt speciellt du ännu vill veta om hotellet! :)