2012-07-26

magen den växer...

...så det knakar! Jag har varit ett par dagar på villan och bara chillat, samtidigt passade jag på att ta några foton på min växande mage!
Så här ser magen alltså ut nu, vecka 25+1!


Jag har nog växt ganska mycket på sistone, är ganska rund i kanterna så att säga...hittills har min viktuppgång varit väldigt långsam, ca.250-350 gram/vecka, men jag fick en stor överraskning i tisdags när jag var till rådgivningen och hade plötsligt gått upp nästan 4 kg på en månad, 917 gram/vecka!! Nu får vi hoppas att det här är en tillfällig växtspurt, för inte är det bra att gå upp så här mycket i vikt! 500 gram/vecka är max har rådgivningstanten sagt hittills, så nu tittade hon på mig med sin "aijabaija"-blick och jag hoppas verkligen att min viktuppgång lugnar ner sig till nästa gång... Hittills har jag bara gått upp 7,3 kg under hela graviditeten, så jag är inte själv super orolig ännu, men tänker nog ta det lite lugnare med godisätandet nu och satsa på hälsosammare mat. Lillkrabaten i magen växer dock fint, ingen jätte tycks det bli som tur, vi har hela tiden varit mitt på tillväxtkurvan och nu var skatten vår till och med lite under mittkurvan. Så det är bara mamman som växer för hastigt, inte lillkrabaten som tur! :)

Här kommer ännu några foton från villan...




Muminmamma-kopian!! Bara handväskan saknas!!! :)


1 kommentar:

Linn sa...

Fin är du!! Stressa inte över viktuppgången. Själv gick jag tidvis upp mycket (för mycket enligt min hälsovårdare) trots att jag inte ändrat på matvanor, åt hälsosamt och bra + rörde på mig. Andra perioder gick jag sen plötsligt upp "för lite" och till och med ner nån vecka. I slutändan jämnade det ut sig till en helt normal uppgång på 14kg. Jag tyckte att det kändes som massor med det var tydligen det som min kropp behövde. Nu har de försvunnit + några kg till. Sådär bara utan egentligen nån ansträngning alls. Så, ta ingen stress över att vikten kanske ökar mera tidvis (såklart viktigt att hålla koll på att ingen är fel och orsakar viktuppgång/vätskeansamnlig förstås). Om man ser till att ta hand om sig och lyssna på kroppen och vad den behöver så går den nog upp precis det som den behöver för att babyn, och du, ska må bra.