2011-08-18

hur man vet att hösten är här?



Plötsligt ser man trollsländor flyga överallt på sommarstugan...och jag vet att de antagligen har funnits där hela sommaren, men jag tycker bara att man ser mer och mer av dem när hösten närmar sig.










Visste ni detta om trollsländor?




Förr sågs trollsländor oftast på med misstro. I England fick de namnet Dragonfly och i Danmark är ett av många namn på trollsländor Fandens ridehest. Bakom det svenska namnet trollsländor ligger troligen samma tankar. En vanlig skröna förr var att trollsländor kunde sticka ut ögonen eller sy ihop ögonlocken på människor som somnat utomhus. Detta speglas till exempel i det gamla svenska namnet blindsticka, eller det norska öyenstikker.
(
http://sv.wikipedia.org/wiki/Trollsl%C3%A4ndor)



Jag vet att de flesta klagar över att sommaren börjar vara förbi och hösten småningom kommer, med sina regniga dagar men mysiga mörka kvällar och nätter. Men trots att jag njuter av sommarens varma dagar och kunde ligga hur länge som helst och sola och njuta, så välkomnar jag hösten med öppna armar! Jag tycker nämligen väldigt mycket om hösten. Inte de regnigaste dagarna, men de dagar när det ännu är så varmt att man inte behöver ha alltför många lager med kläder på sig, då njuter jag...och höstkvällarna är så underbara, när det småningom blir mörkare och mörkare och man är tvungen att svepa in sig i en filt eller dra på sig en mysig ylletröja för att kunna sitta utomhus. Man kan börja ha ljus i lyktorna och tända ljus inohus och bara mysa!

Jag ser så fram emot alla höstens mys-kvällar!

Inga kommentarer: