2013-08-13

nytt i stugan!!

Förra veckan var jag och Nooa på tumis nästan hela veckan, då Janne var på en "talonpystytyskeikka" i Rovaniemi! Jag ville överraska gubben genom att göra det riktigt fint i vårt hus och fixa några små grejer som jag velat få gjort ända sen vi flyttade hit i november! Jag började med att måla vårt spisrum!

Så här såg det ut före:



Och efter att tegelväggen målats ett par gånger såg det ut så här:






Gamla bibeln från år 1851 hittade vi i Jannes morfars garage och nu får den vara som en prydnad i spisrummet! Jag tycker att spisrummet är så mycket finare nu när det är vitt och ljust!

Några andra nya saker i huset är bland annat lampan i vardagsrummet (lampan är från Prisma)...


...och lampan i köket (köpt från KodinTerra),



en ny hylla till köket (29,90 e från Minimani!),


ny "varjostin" till kökslampan (från Prisma)...


...och nya kökshandukar från My Dreamhome, samma stjärnmönster som på köksgardinen som jag köpt redan tidigare från samma inredningsbutik här i Lochteå!


Katten Lyyli fick en egen liten stuga, köpte den begagnad för 40 euro!


Den gamla vindfångsdörren piffades upp med lite text och ett hjärta! Tyvärr tejpade jag texten lite på sned... :)


I vindfången har vi ett ganska fult elskåp...så min mamma sydde en liten gardin som vi hängde upp ovanför elskåpet så de fula "elpropparna" inte syns (stjärntyget köpte jag från HH Kangas för 9,90e/m!).



En ny liten "tavla" på vindfångsbordet, texten är "Never underestimate the power of an extremely pissed off woman"... passar utmärkt åt mig! :) Den här lilla tavlan köpte jag från MyDreamhome.


En ny tavla i vardagsrummet, med ljus inne i tavlan så den lyser mysigt på kvällen! Köpte den här från Kodin Terra för ungefär en månad sen...


Sovrummet fick också lite nya saker!



Rådjurshuvudet ser lite skrämmande ut, men är perfekt att hänga upp smycken på! Kostade 9,90 e i Minimani! Ljusstakarna hittade jag på HH Kangas på rea, 10 e!



En gammal resväska, som vi också hittade i Jannes morfars gamla garage, får nu pryda vårt sovrum! Jag älskar såna här gamla prylar!


Den här lilla "torson" köpte jag från MyDreamhome och där hänger nu mina långa halsband!



Dynorna är gamla, sängöverkastet är också köpt flera månader sedan från Ellos, men nytt är att spegeln nu hänger ovanför sängen då den tidigare bara stod på golvet...och lampan i högra hörnet köpte jag från Minimani för 29,90 e! Lampan syns ganska dåligt på bilden, men ser ganska snygg ut i verkligheten!

På Regionline-hemsidan var denna gamla kista till salu, så den fick ett nytt hem här hos oss! Tavlan kommer från MyDreamhome den också!


Vår lilla WC försökte jag pigga upp med en liten tavla (även denna från MyDreamhome!) och två nya små hyllor på väggen!



Den här vita byrån har vi haft i flera år, men tidigare var den bara vitlackad så nu målade jag den med vitt mål och nu ser det mycket bättre ut! I bilstallet vår hittade jag den här vita spegeln som vi sedan hängde upp ovanför byrån!
Den här byrån fick vi gratis åv våra vänner några år sedan, så nu när jag tänker efter så har vi ganska många "gamla" möbler och småprylar i vårt hus! Återvinning är coolt! :) Speciellt nu när vi har eget hus så har jag blivit intresserad av att hitta gamla möbler och saker och fixa till dem! I vårt garage står ett gammalt bord och en gammal byrå som jag borde börja restaurera småningom! Det är så spännande och roligt att se hur mycket man kan ändra på gamla möbler och hur fina man kan göra dem om man bara har tid och lust!


Små saker alltså som får hemmet att se fräscht ut! Lite nya tavlor och små prydnadssaker, det krävs inte mycket för att göra små förändringar i hemmet! Det här var sista chansen för mig att köpa nåt nytt till vårt hus, för imorgon tar moderskapsersättningen från KELA slut och jag måste försöka klara mig med 350 e i månaden!! :(

Sommarblommorna börjar småningom vissna och istället har jag tagit fram lite lyktor inför hösten...


I väntan på hösten!!
Och jag tycker jätte mycket om hösten!! :)

Inga kommentarer: