2013-07-23

nytt i Pentik-skåpet...

Jag älskar Pentiks Vanilj-serie och har i många år samlat på allt som hör till den serien! 
Nu när vi var på resa till Kuusamo, så körde vi en dag till Posio, där Pentiks fabrik är och köpte lite nya prylar till min samling! Jag räknade ut att min egen "lilla" Pentik-collection är värd ca.1150 euro...!!! Jajks! Helt sjukt alltså hur dyra dessa koppar och fat är! Men jag har ju samlat på dessa sedan jag flyttade hemifrån som 19-åring, 10 år sedan, så visst har man hunnit köpa en hel del själv och så har jag fått många fina prylar som gåva!

Jag kallar detta vitrinskåp för mitt Pentik-skåp! :)


Och allt detta har jag alltså under de senaste 10 åren hunnit köpa/få som gåva:


Små kaffekoppar+fat 4 st


En stor saftkanna


En stor vas


2 st stora skålar


Stora mattallrikar 8 st, små tallrikar 8 st


2 st små vas/skålar


Socker- och saltburkar


Ett avlångt serveringsfat


Stor, rund serveringsfat


"Kakkuvati"


6 st vinglas


6 st tékoppar


Lök-, kaffe- och mjölburk!

Ifall vårt hus brinner ner så har jag nu åtminstone bevis åt försäkringsbolaget på hur mycket fina Pentik-fat jag ägde! :)

Inga kommentarer: