2012-12-04

de första veckorna...

...här hemma med lillen har gått så otroligt fort! Har tidigare funderat hur nyblivna mammor inte har tid att blogga, har alltid tänkt att mammor har hur mycket tid som helst för sig själv alltid när babyn sover. Nå, nu har jag nog lärt mig att det inte alls är så som jag trott! :) Har på flera ställen läst att nyfödda sover ca. 20 timmar i dygnet....hmm, vet inte om vår lille är lite speciell, men han sover definitivt inte alls så många timmar i dygnet!

Vi har vakat en hel del sedan vi kom hem från sjukhuset. Vår älskade pojke lider tydligen av en hel del magknipor, speciellt på kvällarna, och är väldigt rastlös på kvällarna och början av natten innan han äntligen somnar sent på natten. De flesta kvällar gråter och skriker stackarn flera timmar i sträck, innan han slutligen blir så trött att han somnar. Jag har förstås nu skippat kaffe, rågbröd, kryddig mat, tomater, choklad och all annan godis också osv., eftersom de kan orsaka magknipor åt babyn. Än så länge har det inte haft nån inverkan. Vi har också gett honom Cuplaton och Rela-droppar, men tycker inte att de haft nån inverkan heller. Vi har försökt massera honom, prövat på "kapalointi" och vi har också köpt en "koliikkikeinu"...vi har helt enkelt prövat på allt som vi hittat på!

Alla barn gråter, det vet jag, men det har varit överraskande hur jobbigt det är för mig att se hur lillen lider av sina magsmärtor. Vissa kvällar/nätter har jag och lillen gråtit samtidigt, så ont gör det i mitt hjärta att se honom lida. Jag skulle ju göra vad som helst för att få honom att må bättre. Och när det troligtvis är bröstmjölken som ger honom magknipor så känns det så himla jobbigt att det är jag som orsakar hans smärtor, känns så fel att stackarn måste lida av sin mors mjölk. Igår började han gråta 22-tiden på kvällen och somnade först 3-tiden på natten, så jag har varit ganska trött idag. Har dessutom rivit tapeter i vårt barnrum hela dagen idag, så jag har inte ens sovit nu på dagen och det var kanske inte så smart...

Annars är jag så förälskad i lillen, oavsett hur trött jag är så behöver jag bara se på honom när han sover i min famn och mitt hjärta smälter...jag blir fortfarande tårögd varje gång när jag tänker på hur lycklig jag är över att vi äntligen fick vår egen lilla skatt! Visst är det lite jobbigt nu i början, när babyn gråter så mycket och har magknipor, men de goda stunderna under dagen är ändå så speciella och kära, skulle inte kunna vara lyckligare! Men vi tar en dag i taget och lär känna varann bättre varje dag, babyn och jag. Och jag njuter, av varje dag! Jag återkommer till bloggen någon annan dag och skriver mer om hur vi har det här hos oss. Just nu vill jag bara spendera all tid med lillen, har inte riktigt orkat satsa på bloggen de senaste veckorna!

Crazy eyes! :)




Trött tomte!


På väg till rådgivningen första gången...och stackarn blev så lessen då vi klädde nya, fina jeans på honom! :)


8 kommentarer:

Linn sa...

Sötis! :) Gällande magen och gråten- kämpa på och vet att det blir bättre! Och som jag också tipsade om på fb, vi testade zonterapi vilket nog lindrade knipet för Agnes del.

Anonym sa...

Vilken underbar pojke ni har fått, grattis!

Hoppas det snart blir bättre med hans mage, stackars liten.

Är inte själv mamma men har ofta hört tipset om att testa skippa alla mjölkprodukter eftersom det kan vara något som de små reagerar på. Tänkte passa på att sprida vidare ifall det kunde vara till hjälp.

Sköt om er!

Nina sa...

Grattis för er fina lilla pojke. Kan också rekomendera zonterapi. Har hört bra erfarenheter av min mamma som skött små små babyn som haft problem med magen.

Anonym sa...

Har en dotter som är 6 mån som led av magknip två första månader. Då försökte vi med allt som vi kunde hemma. Nu lider hon ibland ännu av magknip och har varit redan en gång zonterapi och vilken hjälp det har vari! Rekommenderar varmt!

Anonym sa...

akta er för rela-droppar! det gjorde vår pojkes magnip ännu värre! sen är många d-droppar riktigt besvärliga!

Anonym sa...

Första gången jag kommenterar din blogg faktiskt. Nice blogg iallafall.
Känner det som ett kall att dela med mig av min erfarenhet gällande detta magknipselände. Vår lille man skrek mellan 10-17 timmar /dygn de första 7 månaderna, av smärta. Vi prövade allt från att byta rela/d-droppar, babymassage, zonterapi osv. Till slut drack mor i huset endast vatten och hade funderingar ifall det kunde innehålla skadliga ämnen (skämt åsido). Vid 4 månader gav jag upp amningen och jag krävde nutrilon pepti som ersättning, på recept. Ungen lugnade ner sig avsevärt! Sen var han "bara" missnöjd 3 månader till innan han blivit den gosing han är idag. Nu vätar jag min andra baby och är helt klar med att genast från början ge ersättning OM det behövs. Många ggr tror jag också att vi tror att babyn får tillräckligt med mat i sig. Det behöver inte vara så att mamma inte ha mjölk utan att lillen är dålig på att suga.
MEN!!! Nu har det ju gått så otroligt kort tid för er ännu, så om några veckor kan ju hela skrikeländet vara över. Kanske bara bebbens mage inte riktigt är med på noterna nu från början.
Stort grattis till stjärnskottet och lycka till! Hoppas det ordnar sig.

Anna sa...

Här var lillen också orolig på kvällarna för en tid sedan så jag prövade att lämna bort mjölk och det verkar nog som om det skulle ha hjälpt. Känns lite tråkigt att inte dricka mjölk längre då man gjort det hela livet, men absolut värt det då kvällarna är lugnare och Benjamin int behöver ha ont i magen. Lycka till och kämpa på!

Tanja sa...

Jag har noll "goda råd" gällande magknipen, annat än stressa inte och låt gråta, det går nog över tills han blir myndig :) vi hade samma Newbie dräkt åt Mio, den är min all time favorit. Önskar de hade en i alla storlekar; en åt den nyfödde, en åt den lite äldre, en åt pappa och en åt mamma! Jag är så glad för er skull att ni äntligen fått er lilla människa. Det är större än livet självt. Kram!