2008-12-24

julen 2008

Okej, jag måste väl ta tillfället i akt och önska alla en riktigt god och fridfull jul!

Själv jobbar jag i år, hela julafton, hela dygnet! Men egentligen gör det ingenting, alla vet ju att jag tycker om mitt jobb och tycker om att arbeta, till en liten del även nu på julen tycker jag om att arbeta...men jag hoppas ändå att det blir en lugn julafton. Är ganska pessimistisk när det gäller julen måste jag medge. Det lilla barnet inom mig som brukade älska julen har försvunnit. Istället ser jag bara hur folk har glömt bort den egentligen tanken bakom jul, folk stressar över att köpa en massa dyra julklappar, att hinna städa, att hinna baka, att hinna köpa enorma mängder mat så att man nästan äter ihjäl sig sedan!

Stackars gamla gummor och gubbar stressar också över en massa onödigt på jul, tyvärr klarar inte allas hälsa av denna stress och det är ingen hemlighet att det brukar förekomma en hel del återupplivningar kring jultiden....och bilolyckor också, folk stressar i bilen och kör alldeles för hastigt på hala vägar och sedan skiter det sig! Och hur många kommer ihåg att det finns människor som firar julen alldeles ensamma, ingen familj, inga släktingar, inga vänner...tänk vilken ensamhet och ångest de måsta känna, hur deprimerade de säkert är kring julen...och många tar till flaskan i stunder som dessa...suck...
Och hur många kommer att tänka på att det finns familjer där våld förekommer även under julen, eller speciellt under julen när makan eller maken tar aningen för mycket alkohol och klappar upp sin bättre hälft och barnen...så sorgligt!! Dessa sämre sidor av julen tänker få av oss på, men jag tänker på dem, just nu...min jul börjar egentligen först imorgon när jag slutar jobba klo.15 och åker iväg hem till Öja och njuter av lite julskinka!

Ursäkta om jag förstör någons julstämning med detta smått deprimerande inlägg. Detta var inte min mening. Jag ville bara dela med mig av mina tankar kring denna jul.

1 kommentar:

Maja sa...

Ja halder mee! Fast ja lååss pynj å pysel liiti småått så tycker ja att jul ha blivi en miljon gang för överdrivi. He bästa me jul fö min deil e ti sita me heila familjen fleira tiim i sträck, för he gör vi alder annos. Men precis som tu tänker ja på att e JUST NU, på julaftons kväll finns så mang som har e ännu uusliari just ikväld än all aader kväldan:( Vilket man ju int direkt kan na åt tå man siter jer. Så - ja fösöker ti int ta na stress över jul! Jul ska ju int vara na stressmoment, he e så feil att e ha blivi så. Hoppas du har en lugnan kväld i arbeiti, å att ni slipper dömde värsta händelsen. Å trevligt julfirande imoron, he låter betydligt skönari ti fir me en lillan skinkbeta tå ader ha fira färdigt:) God Jul! *kram*