2008-11-21


















Måste bara skriva lite till, fast jag redan skrivit några rader idag...Jag har blivit julivrig ovanligt tidigt i år, kanske p.g.a att jag äntligen får vara så nära kokkola och min familj i år, har inte varit det på ett par år. Och jag behöver all ljus och stämning i världen just nu, för att inte bli alldeles för dyster! Så ljus och lyktor har varit framme länge redan och idag tog jag fram lite julljus och bakade jultårtor, härligt! Detta piggade verkligen till min trista och hemska dag, nu känns allt plötsigt lite bättre!














Jag har annars en konstig "connection" till ljus. När jag var lite yngre påstod jag att jag hade en connection med måsar, kunde tala med dem (annina vet vad jag pratar om.... :D ) men numera har denna samhörighet med fåglar och speciellt måsar lidit lite....hehe! Men jag älskar faktiskt ljus, i alla former i alla färger i nästan alla dofter! Härliga underbara ljus! De är så vackra och skänker ro på nåt konstigt sätt. Jag har redan en tid nu haft en konstig "ritual" som jag alltid utför ifall någon har dött under mitt arbetsskift. När jag kommer hem från jobbet tänder jag ett eller flera ljus och sätter på någonsorts lugn och stillsam musik och bara stänger ögonen för en stund. En lite konstig ritual, jag medger det, men på detta sätt får jag själv ro och kan lämna dagen och den avlidna patienten bakom mig. Det är klart att man som sagt blir van med att se lik med detta arbete men jag vill ändå behålla denna ritual, det finns ändå en andlig sida av mig starkt rotad i mitt innersta och på detta lilla sätt vill jag skänka ro åt patienten och åt mig själv. Nåja, det var det om ljus...jag gillar dem alltså och därför tycker jag också så mycket om jul! Och december är för kort, därför tänkte jag börja julpyntandet redan nu!

2 kommentarer:

Hannah sa...

Det är aldrig för tidigt o börja med julen... :). Underligt nog så har jag inte i år ännu fått upp andan, hoppas den kommer i nåt skede. Din ritual låter som nåt väldigt friskt o framförallt humant, keep it up!

ingridviola sa...

yes, ja vet va du pratar om :p