2013-11-12

hur det gick med sömnskolan...


Ett par-tre veckor sedan flyttade vi Nooas säng i hans eget rum och samtidigt bestämde vi för oss att äntligen ta itu med sömnskola, i hopp om att Nooa skulle lära sig att somna för sig själv i sin egen säng. Jag började bli så trött på att sitta brevid hans säng 1,5-2 timmar varje kväll och natta honom. Vi valde en sådan sömnskola, där man lägger barnet ner i sin egen säng, önskar godnatt och går ut ur rummet. Sedan väntar man en viss tid innan man går tillbaka till rummet och låter alltså barnet skrika och gråta och protestera en liten stund för sig själv. Och så förlänger man tiden man låter barnet gråta varje gång. Första kvällen lät jag Nooa gråta bara 1 minut och gick sedan tillbaka till barnrummet, önskade honom hastigt godnatt och gick sedan ut igen. Sedan väntade jag 3 minuter innan jag gick tillbaka och önskade godnatt igen. Sedan 5 minuter, sedan 7 osv. Jag bestämde mig för att max låta honom gråta i 15 minuter, aldrig längre än så. Första kvällen tog det ungefär en timme innan han lugnade ner sig och somnade. Men sedan sov han hela natten utan att alls vakna!! Första gången hittills! 

Kväll nr.2 kämpade vi bara i ca.30 minuter, sedan somnade Nooa och sov bra även den natten. Kväll nr.3 somnade han efter 15 minuter av gråt och sov bra hela natten. Sömnskolan fungerade alltså otroligt bra de första två veckorna! Ibland vaknade Nooa nångång under natten, men han grät bara lite och somnade fort om igen, jag behövde inte ens gå till hans rum och lugna ner honom! Det var så otroligt skönt att äntligen, efter 11 månader av dåliga nätter och enorm sömnbrist, få sova bra och samla krafter! Men det varade inte länge...

Av nån mystisk orsak har våra nätter nu blivit sämre igen, fast vi gjort allt på samma sätt som tidigare. Nu har Nooa börjat protestera jätte mycket på kvällarna och det kan ta 30-45 minuter innan han somnar. Oftast vaknar han ungefär en timme efter att han somnat och börjar gråta igen och det kan igen ta en halvtimme innan han lugnar ner sig och fortsätter sova. Dessutom vaknar han 1-2 ggr på natten och det kan ta en timme innan han slutar gråta och fortsätter sova. Jag gör på samma sätt när han vaknar på natten som på kvällen, dvs. jag låter honom gråta en stund och väntar ifall han lugnar ner sig på egen hand, men sedan går jag in till honom och lägger ner honom i sängen och önskar godnatt, sedan går jag ut ur rummet. Jag väntar igen en stund och låter honom gråta innan jag går tillbaka till hans rum och varje gång väntar jag lite längre. Men ni skulle bara veta hur jobbigt det känns att det nu plötsligt blivit så här krångligt att få honom att sova...varför gick det så här? Är det vanligt att barn plötsligt börjar protestera på nytt och inte vill somna ensamma??? Och ni som genomfört nånslags sömnskola för era barn, hur fort har era barn lärt sig att somna ensamma, utan att gråta sig till sömns? Trots att Nooa somnade ganska fort de första två veckorna av sömnskolan, så gick det ändå aldrig utan gråt och skrik, utan varje kväll började han gråta genast när jag lade honom ner i hans säng och gick ut ur rummet. Även om han inte grät länge innan han somnade, så grät han i alla fall. Och pointen med sömnskolan var ju alltså att han skulle lära sig att sova utan att behöva gråta sig till sömns...hur länge kan det ta innan barnet lär sig att inte gråta när han ska sova???

Sådant här är alltså på gång här hos oss. Imorgon blir det spännande, då jag skall till frisören....få se vad vi hittar på med frisören min?!! :)

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ja ha tänkt på er å undra hu de går. Va harmt att de ha slagi bakut. Har tyvärr intga råd att ge. Funderar själv på att börja få Vilma att somna av sej själv.
Kämpa på

Lotta sa...

Hello! Stella har alltid varit en sovare men det jag märker är att varje gång hon blir förkyld eller får tänder rubbas hennes sömn för tom. Ett par veckor! Då kan hon vakna på nätterna och vara vaken ett par timmar eller vakna ofta genom hela natten. Gör ändå likadant hela tiden med rutinerna så det brukar gå över. Så jag skulle försöka fortsätta som ni gör ännu ett par veckor å se om det är just tänder eller annat som stör nattsömnen. :) hoppas de reder ut sig! :)