2012-11-06

40+0

Nu är den "magiska" dagen här, beräknad födelsetid alltså.
Men vår lilla baby trivs nog alldeles för bra i mammas mage och vill inte komma ut, jag har en känsla att vi får vänta ännu ganska länge på vår lilla skatt.
Men oj vad vi väntar och längtar efter att få se vår baby!
Allt är klart här hemma, bara babyn saknas. Ett par veckor sedan hittade jag en begagnad, gammal vagga. Den står nu i vardagsrummet, mitt bland alla flyttlådor, och balanserar kaoset.



Igår blev det ett besök till rådgivningen och imorgon måste jag dit igen. Blodtrycket stiger, har ännu mera svullnader än tidigare (trodde inte det kunde bli värre men det blir det hela tiden!) och lite huvudvärk. Men inget protein i urinet, så ingen panik ännu tyckte rådgivningstanten. Nu är babyn helt fixerad (heter det så på svenska?? "Kiinnittynyt" är ordet på finska...) men växer fortfarande alldeles för mycket och nu är vi på max-kurvan...så på torsdag eller fredag blir det ett besök till mödrapolin igen för att kontrollera hur stor babyn egentligen är och ifall man eventuellt måste sättta igång förlossningen om inget händer av sig själv småningom.

Igår blev Jannes bror far till en liten, alldeles underbar pojke och vår längtan efter vår egen baby blev bara värre när vi fick hålla denna lilla pojke i famnen. Kom ut lilla älskling, vi väntar så ivrigt på dig!! 

3 kommentarer:

Sofia sa...

Oj vad spännande!:):) Lycka till nu och ta det lugnt och samla krafter så gott det går :) KRAM

mari-helen sa...

Får jag fråga att vad innebär max-kurva? har själv exakt 1månad till beräknat och har hela tiden legat på den övre linjen på sf-måttet ( på rådgivningskortet) men rådgivningstanten har nog inte sagt ngt om det och babyn är nog inte heller beräknad att bli så stor. Men det är kanske en annan kurva du menar?
Lycka till med allt och snart får ni se er lilla stjärna!

Johanna ("Jusu") sa...

Lite dåligt ordval av mig... :) mitt skrivande blir lite flummigt ibland då jag använder finska så mycket i vardagen och ibland har jag lite svårt att hitta rätt ord när jag skriver på svenska... :) men det som jag försökte skriva, var alltså att babyns sf-mått ligger på övre linjen nu. Tidigare har måttet varit mellan mittlinjen och den övre linjen, men de senaste veckorna har måttet växt ganska mycket och nu är vi riktigt på den övre linjen. I vecka 37 var babyn ca.3,2 kg när vi var på ultra, så läkaren gissade att babyn skulle väga 3,7-3,8 kg ungefär vid beräknad födelsetid. Men nu växer ju babyn förstås fortfarande och rådgivninigstanten är alltså lite orolig att babyn växer över 4 kg när det går över b.f. Jag är själv ganska kort, ca.162 cm lång och läkaren tyckte att jag nog borde klara av att föda en baby som väger under 4 kg, men om babyn växer mycket större så kan det bli lite svårt.