2012-05-19

jobbveckan som aldrig tar slut...

....eller så känns det i alla fall denna morgon!

Har redan hunnit jobba två långa skift (från klo.7-19:30) och ett morgonskift (7-15:00) denna vecka och måste ännu orka jobba ett långt skift idag och sen ännu ett nattskift (som också är 12,5 h långt)  imorgon...så det blir typ 58 h arbete totalt denna vecka. Vilken rivstart efter mina två sommarlovsveckor!

Tyvärr har jag också kännt av jobbmängden i kroppen, och speciellt magen. I onsdags när jag jobbade hela dagen, var jag tvungen att ta en kort paus och gå ner till förlossningsavdelningen och prata med de kloka skötarna där. I tisdags fick jag nämligen några riktigt sjuka sammandragningar på kvällen och i onsdags när jag jobbade var magen sjuk hela dagen, så sjuk att jag hade svårt att sitta och magen kändes öm och hård. Den snälla läkaren på förlossningsavdelningen tog en titt på min mage och beebisen och allt var som tur ok. Jag tycks dock ha en sammandragskänslig mage och måste följa med situationen.

Det är väl helt ok att få lite sammandragningar redan så här tidigt, men läkaren sa att de inte får vara sjuka sammandragningar, det är inte så bra och är oftast ett tecken på att kroppen vill att man ska ta det lugnare och inte anstränga sig så mycket. Jag tycker nu inte att jag alls ansträngt mig så mycket på jobbet, men visst är jobbet på intensiven fysiskt ganska tungt och det kan hända att min mage inte orkar med alla dessa tunga lyft längre. Men vad kan jag göra? Jag kan ju inte välja mina patienter och jag kan inte undvika tunga lyft på jobbet. Och jag vill ju kunna jobba så länge som möjligt.

Denna vecka blev aningen sämre av att jag var tvungen att börja en tuff antibiotika, Tamiflu-kur, för att minska risken för att jag skall smittas av influenssa. Jag har kastat upp varje dag nu när jag tagit mitt piller, 2-3 timmar efter att jag tagit den mår jag så dåligt och får sitta med huvudet i wc-byttan! Dessutom har kuren gjort mig extra trött och jag har haft huvudvärk hela tiden. Ibland är det faktiskt inte så roligt att vara gravid och jobba som sjukskötare, inte när man utsätter sig själv och sin lilla beebis för massor av farliga bobbor.

Denna vecka har alltså varit lite för lång och lite för tung på många sätt. Men solen lyser denna morgon och jag mår bra, fast jag är trött! Nu ska jag köra iväg till jobbet! Njut av den varma och soliga vårdagen alla ni som har möjlighet!

Inga kommentarer: